Siirry pääsisältöön

Oma kala -asiointipalvelun toteuttaminen on käynnistynyt

Uutinen 18.6.2021

Luonnonvarakeskus (Luke) on aloittanut vapaa-ajankalastajien käyttöön tarkoitetun Oma kala -asiointipalvelun toteutuksen huhtikuun alussa. Ensimmäisenä kehitetään mobiilisovellusta, joka tulee syksyllä 2021 muutaman kymmenen käyttäjän testattavaksi Saaristomerellä. Testikäyttöön tulevassa versiossa on mukana osa ominaisuuksista.

− Syksyn aikana palvelua kehitetään käyttäjiltä saadun palautteen pohjalta ja tuodaan mukaan myös uusia ominaisuuksia, kertoo asiointipalvelun projektipäällikkö Kimmo Murto Luonnonvarakeskuksesta (Luke).

Sähköisen Oma kala -asiointipalvelun avulla vapaa-ajankalastajat voivat ilmoittaa saalistietonsa mahdollisimman vaivattomasti ja hyödyntää tietoja kalastusharrastuksessaan. Tietoja käyttävät myös tutkijat ja viranomaiset muun muassa kalakantojen kestävän käytön suunnittelussa ja päätöksenteon tukena.

Triona Oy valittu palvelun toimittajaksi

Oma kala -asiointipalvelun toimittajaksi valittiin avoimen kilpailutuksen jälkeen Triona Oy. Yhteistyö Trionan kanssa on aloitettu huhtikuussa.

− Trionan kokeneen kehitystiimin kanssa pystymme toteuttamaan odotetun, mutta vaativan palvelun vapaa-ajankalastajien käyttöön. Kirittäjänä on metsästäjiltä hyvän palautteen saanut Oma riista -palvelu, kertoo Luken digijohtaja Topi Hanhela.

Triona Oy:n toimitusjohtaja Niko Rosenquist mukaan Oma kala on Trionalle erinomainen tilaisuus käyttää uusimpia teknologioita ja menetelmiä käyttäjälähtöisen mobiilisovelluksen toteuttamiseen.

− Oma kala -asiointipalvelu tuottaa tärkeää ympäristöön liittyvää tietoa ja on toivottavasti myös mahdollisimman monien vapaa-ajankalastajien mieleen Suomessa, Rosenquist toteaa.

Oma kala -asiointipalvelu on tavoitteena saada kaikkien vapaa-ajankalastajien käyttöön mahdollisuuksien mukaan kesän 2022 kalastuskauden alussa. Palvelun kehittäminen jatkuu myös julkaisun jälkeen käyttäjiltä saadun palautteen pohjalta.

Kimmo Murron mukaan asiointipalvelun tiekartalla on suunniteltuna tekemistä useiksi vuosiksi. Luke vastaa Oma kala -asiointipalvelun kehittämisestä maa- ja metsätalousministeriön toimeksiannosta.