Siirry pääsisältöön

Taimenen tarina -kampanja tavoitti yli miljoona suomalaista

Taimen on vaelluskäyttäytymiseltään ja genetiikaltaan monimuotoinen laji. Iso osa taimenkannoista on menetetty, mutta lajia on vielä mahdollista ennallistaa. Jokainen voi toimia taimenen ja sen elinympäristöjen säilymisen puolesta, joten toteutimme vuonna 2023 kansalaisille suunnatun Taimenen tarina -kampanjan.

Taimenen tarina -kampanjan tavoitteena oli lisätä kansalaisten tietoisuutta vaelluskalojen heikosta tilanteesta ja virtavesien monimuotoisuuden suojelun tärkeydestä. Kampanjassa kehotettiin kansalaisia toimiin, joita jokainen voi tehdä omassa lähiluonnossaan. Kampanjan keskeisiä viestejä olivat vesiluonnon kunnioittaminen, vaellusesteiden purkaminen sekä vastuullinen kalastus.

Kampanjaan tuotettiin videosisältöjä, joita näytettiin viikon ajan Ylen TV1:ssä. Ylen arvion mukaan kampanja tavoitti tv:ssä noin miljoona suomalaista. Lisäksi kampanjasisältöjä jaettiin Luken omissa viestintäkanavissa sekä tehtiin kohdennettua somemarkkinointia Metan kanavissa (Facebook ja Instagram). Orgaanisen somenäkyvyyden kattavuus oli noin 40 000 käyttäjää ja maksetun näkyvyyden noin 400 000 käyttäjää. Yhteensä kampanjan aikana tavoitettiin siis lähes 1,5 miljoonaa henkilöä.