Uutiset Yleinen, Ympäristö

Pohjois-Suomen, -Ruotsin ja Norjan alueelle kehitetään monipuolista pitkien retkipyöräilyreittien verkostoa.  STIL- ja Arctic Bikepacking Trail -reittikehityshankkeiden tavoitteena on rakentaa useamman päivän pyöräilyreittejä ja palvelutarjontaa arktiselle alueelle.

Suomessa on jo reagoitu pyörämatkailureittien ja -palvelujen kysynnän kasvuun, mutta Lapin alueen kehittäminen on keskittynyt maastopyöräilyyn matkailukeskusten tuntumassa. Pohjois-Suomen, -Ruotsin ja -Norjan alueelle kehitetään nyt monipuolista pitkien retkipyöräilyreittien verkostoa kahden hankkeen voimin. Luonnonvarakeskuksen (Luke) johtama STIL-hanke keskittyy kevyempiin päällystettyjä teitä käyttäviin reitteihin ja Pyöräilykuntien verkoston Arctic Bikepacking Trail -reittikehityshankkeessa tehdään erityisesti pyörävaellukseen sopivia reittejä.

Postitie Kautokeino-Alta kiinnostaa molempia hankkeita. Kuva: Timo Veijalainen / Pallas-Ylläs Outdoors

STIL-hankkeen tavoitteena on rakentaa helppoja, useamman päivän pyöräilyreittejä Suomen Lappiin, Norjan Finnmarkiin ja Ruotsin Norrbotteniin, sekä luoda alueille pyörämatkailusta kiinnostuneiden palvelutarjoajien verkosto.

”Visiona on, että pohjoisessa voisi lähteä useiden päivien pyöräretkelle tarvitsematta olla huolissaan pyöränhuoltokyvyistään tai kunnostaan. Reitit suunnitellaan niin, että ne sopivat monenlaisille kohderyhmille lapsiperheistä ikääntyviin”, kertoo STIL-hankkeen vetäjä, erikoistutkija Seija Tuulentie Lukesta.

Palvelujen tarjontaan tarvitaan monenlaisten yritysten apua. Kaksivuotisen STIL-hankkeen reittien linjauksia ei ole vielä lyöty lukkoon, ja pyöräilyn kehittämisestä kiinnostuneiden yritysten verkostoa aletaan muodostaa.

Tuhannen kilometrin reittikokonaisuus pyörävaeltamiseen

Arctic Bikepacking Trail -reittikehityshankkeessa kehitetään Pohjois-Suomen ja -Norjan alueelle erityisesti bikepackingiin eli pyörävaellukseen sopivia reittejä. Yli 1000 kilometrin reittikokonaisuus julkaistaan todennäköisesti jo kesälle 2021.

”45 000 kilometrin pyöräretken kokemukseni kolmelta mantereelta eivät vähentäneet Lapin lumoa.  Päinvastoin. Tajusin, että arktisen alueen luonto ja tuhannet kilometrit hiekkateitä, mönkijäuria ja vaelluspolkuja tarjoavat maailmanluokan potentiaalin retkipyöräreittien kehittämiseen”, toteaa retkipyöräilijä ja Arctic Bikepacking Trail -reittikehityshankkeen projektipäällikkö Taneli Roininen Pyörämatkailukeskuksesta ja Pyöräilykuntien verkosto ry:stä.

Hiljaiset ja kauniit tiet ovat STIL-hankkeen kohteena. Kuva: Seija Tuulentie/Luke

Pyörämatkailun suosio on ollut voimakkaassa kasvussa 2010-luvun loppupuolelta lähtien. Retkipyöräilyssä yhdistyvät luontomatkailu sekä terveellinen ja vastuullinen elämäntapa. Lisäksi se sopii monille, koska reitin, päivämatkat ja vauhdin voi valita oman kunnon mukaan ja alkuun pääsee millä tahansa polkupyörällä.

”Retkipyöräily on lähimatkailua parhaimmillaan – kiireetöntä kulkemista, joka vie lähelle paikallista kulttuuria ja luontoa vähähiilisesti. Ilmastokriisi pakottaa matkailun etsimään uusia toimintamalleja ja pyörämatkailu, erityisesti yhdistettynä julkiseen liikenteeseen, on yksi vastaus haasteeseen. Samalla tuetaan Lapin matkailun ympärivuotisuutta”, sanoo Lapin yliopiston apulaisprofessori Outi Rantala STIL-hankkeesta.

 

STIL-hankkeen rahoittajana on Interreg Nord ja partnereina Luken lisäksi Suomesta Lapin yliopisto ja Lapin ammattikorkeakoulu, Ruotsista Pajalan kunta ja Norjasta Tromssan yliopiston Tromssan ja Altan kampukset. Monet pohjoisen kunnat tukevat hanketta.

 

 

Arctic Bikepacking Trail -reittikehityshanke on rahoitettu Euroopan aluekehitysrahaston Kestävää kasvua ja työtä -ohjelmasta, rahoittajana Lapin liitto. Hankepartnereina ovat Metsähallitus, Tunturi-Lapin kehitys ry, Pellon kunta, Kolarin kunta, Utsjoen kunta, Inarin kunta, Sodankylän kunta, Muonion kunta, Kittilän kunta, Lapland Sararis West, Arctic Auroras Oy ja Roll Outdoors Oy. Arctic Bikepacking Trail II -hankkeelle on haettu rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta.