Vastuullisuus ja hankinnat
Monella elintarvikkeita osatavalla on jonkinlainen vastuullisuus- ja ympäristöstrategia. Tällaisia löytyy monelta kunnalta ja kaupungilta, tai oikeastaan melkein jokaiselta. Niitä löytyy myös esim. ravitsemuspalveluita tarjoavilta yrityksiltä ja myös elintarvikevalmistajilta itseltään. Strategioita laaditaan kahdesta syystä. Yrityksiltä vaaditaan vastuullisuutta ja kestävyyttä. Osa vaatimuksista tulee ihan lainsäädännöstä, mutta myöskin sen takia, että yritysten asiakkaat niitä vaativat. Toisaalta, on myös olemassa aitoa halua toimia oikein ja strategioiden kautta organisaatiot pystyvät ohjaamaan toimintaansa.
Kun organisaatio ryhtyy tarkastelemaan omaa vastuullisuuttaan ja toimintansa kestävyyttä tulee kysymykseen myös organisaation tekemät hankinnat. Ovatko myös hankitut tuotteet ja palvelut kestäviä? Kun organisaatiot ryhtyvät tarkastelemaan hankintojaan ja vaatimaan toimittajiltaan myös vastuullisuutta alkaa vastuullinen toiminta leviämään läpi koko hankintaketjun. Ainakin jos organisaatiolla on varaa valita ja hankinnoissa oikeasti noudatetaan vastuullisuusstrategiaa valintaperusteena.
Vastuullisuus mielletään yleensä ympäristöasiaksi ja joskus pelkästään kysymykseksi hiilijalanjäljestä. Vastuullisuus on kuitenkin laajempi käsite. Vastuullisuus on hieman hankala käsite ja siitä on ehkä syytä tehdä oma kirjoituksensa. Yksi hyvä määritelmä kuitenkin on, että vastuullisuus on valintoja ja toimia, jotka tukevat kestävää kehitystä, ympäristön suojelua ja sosiaalista oikeudenmukaista. Vastuullisuuteen liittyy myös hyvä hallinto ja läpinäkyvyys. Vastuullisuuden yhteydessä puhutaan myös kestävyydestä, joka on hieman helpompi määritellä. Kestävyys on toiminnan ympäristöystävällisyyttä, sosiaalista hyväksyttävyyttä ja taloudellista toimivuutta.
Nyt kysymys on, että miten tuotteiden tai palvelun toimittaja pystyy vastaamaan ostajan kysymykseen tai tarpeeseen hankkia vastuullisia tuotteita? Jotta tempussa onnistuu, pitäisi pystyä selvittämään muutamia asioita. Ensinnäkin mitä vastuullisuus on, miten voin osoittaa tuotteen tai toiminnan vastuullisuutta ja miten kerron siitä ostajalle? Näihin kysymyksiin yritetään PiE-eTrace-hankkeessa vastata ja kehittää työkaluja.
Mitä vastuullisuus on, on kysymys, joka täytyy osittain osoittaa ostajalle, mutta ostajalle voi myös kertoa, että meillä vastuullisuus tarkoittaa tätä ja sovittaa oma viestiä ostajan tarpeeseen sopivaksi. Kun tietää mitä vastuullisuudella tarkoitetaan, pitää pystyä todistamaan, että oikeasti on sitä mitä lupaa. Tämä pitää osata myös kertoa ostajalle, jolla yleensä on kiire ja joka ei tunne, juuri tämän kyseisen tuotteen taustoja tai välttämättä ole kovin hyvin kärryllä mitä oikeastaan tarkoittaa vastuullisuudella.