Siirry pääsisältöön

Tukea ja työkaluja metsäpalveluyrittäjille –digitaalisuudesta ilmastokestävän kasvun ratkaisuja Pohjois-Karjalassa

Uutinen 19.2.2024

Etäpalvelujen kasvava kysyntä sekä yleinen paine ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja sopeutumiseen tuovat uusia mahdollisuuksia metsäpalveluyrittäjille. Metsänomistajille syntyy muuttuvissa oloissa yhä enemmän yksilöllisiä ilmastonmuutokseen liittyviä tarpeita. Kun metsänhoitotöissä huomioidaan ilmastonäkökulmat aiempaa tehokkaammin, päästään vastaamaan kasvavaan kysyntään. Ilmastoviisaat metsänhoidon muodot toimivat myös vahvoina perusteluina palvelujen markkinoinnissa. Kun asiakkailla on digitaaliset välineet hallussa, voidaan hyvin suunnitellulla palvelukokonaisuudella ja asioinnin helppoudella luoda lisäarvoa niin asiakkaalle kuin palveluntarjoajalle.

Nämä huomiot ovat nousseet Metsäkeskuksen, Luonnonvarakeskuksen (Luke) ja Euroopan metsäinstituutin (EFI) yhteisessä Nomadi-hankkeessa, jossa ideoitiin pohjoiskarjalaisille metsäpalveluyrityksille palvelukonsepteja yhteistyössä metsäalan osaajien ja yrittäjien kanssa. Palvelukonseptit ovat käytännössä eteenpäin työstettäväksi sopivia aihioita, joissa kuvataan esimerkkejä, ideoita ja perusteluja, joita metsäpalveluyrittäjät voivat hyödyntää omien palvelujensa kehittämisessä, työnsä markkinoinnissa ja toteutuksessa. 

Viisi palvelukonseptia pähkinänkuoressa

Konsepti I on ilmastoviisaan metsänhoidon sisältömarkkinointi -palvelukonsepti. Siinä metsänhoitopalveluja tarjoava yrittäjä tuntee ilmastoviisaan metsänhoidon menetelmät ja pystyy selventämään niiden hyödyt metsänomistajalle. Hän osaa myös toteuttaa metsänhoitotyöt ilmastonäkökulmat huomioiden. Palvelukonseptiin on tuotettu sähköistä aineistoa, jota metsäpalveluyrittäjät voivat hyödyntää markkinoinnissaan ja työnsä toteutuksen tukena. Konseptissa esitellään, kuinka ilmastoviisasta metsänhoitoa voi toteuttaa jaksollisen ja jatkuvapeitteisen kasvatuksen valintatilanteissa ja mitä tarkoittaa vapaaehtoinen kompensaatio. Aineistoksi on tuotettu myös lyhyistä jaksoista koostuva äänitallennesarja Tuottava metsänhoito muuttuvassa ilmastossa – näin myyt palveluitasi, jota voi kuunnella Youtubesta vaikkapa autoillessa. 

Konseptissa II tutustutaan metsätalkkaripalvelun mahdollisuuksiin. Kasvava joukko metsänomistajia hyödyntää ulkoisia palveluita metsiensä hoidossa. Metsätalkkari voi vastata heidän tarpeisiinsa täyden palvelun kokonaisuuksilla. Metsätalkkari mahdollistaa vaivattoman ja huolettoman metsänomistamisen, kun ammattilainen hoitaa tarvittavat metsänhoitotoimenpiteet. Palvelua voidaan räätälöidä ja painottaa metsänomistajan tavoitteiden mukaisesti. Englanninkielinen video “Metsätalkkari – uusi liiketoimintakonsepti” avaa konseptia tarkemmin.

Konseptissa III hyödynnetään Metsään.fi-palvelun mahdollisuuksia asiakashankinnassa. Metsään.fi on metsänomistajan ja toimijan maksuton kohtaamispaikka. Metsäpalveluyrittäjä voi asioida metsänomistajan puolesta valtuudet saatuaan, etsiä uusia asiakkaita ja markkinoida palveluitaan. Avointa paikka- ja metsävaratietoa hyödyntämällä metsänhoitopalvelujen tarjoaja pystyy tarjoamaan asiakkaalle palveluita siellä, missä ne ovat tarpeen. Työn tueksi on saatavilla Metsäkeskuksen QGIS-verkkokoulutuspaketti.

Konsepti IV esittelee metsänuudistamisen vakioidut palvelupaketit. Palvelukonseptissa metsäpalveluyrittäjä tarjoaa metsänomistajalle vakioitua neuvonta- ja suunnittelupalvelua sekä metsänuudistamiseen liittyviä kokonaisuuksia. Vakioidut palvelupaketit helpottavat ja nopeuttavat neuvottelua alihankinnasta ja myytävästä palvelusta sovittaessa sekä parantavat asiakastyytyväisyyttä. Kuvaukset alihankinnan vakioinnista ja omavalvontaohjeista eri työlajeille (maanmuokkaus, taimilogistiikka, istutus, koneistutus, metsäkylvö, varhaisperkaus, taimikonharvennus) voivat hyödyttää yrittäjää markkinoinnissa, työn toteutuksessa ja laadunvalvonnassa. 

Konsepti V esittelee metsätaimien verkkokaupan. Palvelukonseptin tavoitteena on tehostaa metsätaimien kaupankäyntiä. Metsänomistaja tai metsäasiantuntija tilaa taimet suoraan verkkokaupasta ilman, että kaupankäyntiin tarvitaan myyjän puolelta henkilötyötä. Tilaajalle etuna on selkeät tilausmääristä riippuvat hinnat ja ajansäästö. Aikaa ei tarvitse kuluttaa erillisiin hintatiedusteluihin, taimet saadaan oikeaan paikkaan ja aikaan vaivattomasti ja uuden metsikön perustaminen on sujuvampaa. Verkkokauppa säästää taimituottajan aikaa ja toimii markkinointikanavana.

Hanketta rahoitettiin osana Euroopan unionin covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia. Rahoittajia olivat Euroopan aluekehitysrahasto ja Pohjois-Karjalan maakuntaliitto.