Finnish hops to the world_LukeLEADS

FINN HOPS

Alkamispäivä

01.03.2017

Päättymispäivä

31.12.2019

Tiivistelmä

1) Tausta ja tavoitteet "I would like to get extensive amount of info how to commercialize hop growing", said Jussi Kangas from Ilmajoki.
Agricultural production -> Finnish farmers needs local hop cultivars to satisfy the industry needs and to bring the diversity to their production. At the moment Finnish hops can hardly be found at the market but if there would be all could be easily sold. So far, tested hop varieties that are cultivated in Central Europe (e.g. Germany) or Southern Europe (e.g. Slovenia) can not be cultivated in Finland. They are not surviving here.
FInnish Polar Ale (FIPA) -> Beside hop itself, the Finnish beer specially would be a new brand to export.
Cicular economy -> Hop is a fiber plant and its shoots are spring time gourmet food in e.g. Belgium .
Pharmaceutical industry -> Hop was medicnal herb for the year 2007 (indications for infectious diseases, cancer, Alzheimer disease, anti-tumor agents, antimicrobial activities) . Existing pharmaceiticals are of high value being sold for > 2000 euros per kilo. One of the most potent phytoestrogens isolated until now is from hop.
Our goals are:
Hop cultivars for farmers
- Hop fields for breweries
- FIPA
- Hop guide booklet: 100 hops for Finland 100
- Hop pharmaceuticals
- Hop fiber products

2) Toteutus
>>> Agricultural production (organic + conventional) >
a) Call for hops; collect (leaves + cones) and assess their identities and uniqueness;
b) Collecting knowledge about cultivation from existing fields and farmers
c) Screening for aromatic genes to find out aromatic varieties
d) Select the best hops to start propagation, preservation and virus + disease testing
>>> FInnish Polar Ale (FIPA) >
e) Chemical analysis related to the brewing of hops (leaves + cones);
c) Screening for aromatic genes
>>> Circular economy >
f) Test the suitability of hops for fiber exploitation and
g) Catering bussiness & food production (shoots and antimicrobial compounds)
>>> Pharmaceutical industry >
h) Test the levels of anticancer and
i) Anti-inflammatory activities in Finnish hops
>>> Management and Marketing
j) Analysing cost-effectiveness and marketing

3) Tuotokset
- Hop cultivars for farmers
- Hop fields for breweries
- FIPA
- Hop guide booklet: "10 hops for Finland 100"
- Hop pharmaceuticals
- Hop fiber products

4) Vaikuttavuus ja käytäntöön vienti
100 farmers will get knowledge of Finnish hop.
50 microbreweries will get Finnish hops.
Finland will get 100% Finnish beer.
World will get a new brand.

-Luke becomes part of new brands: "I googled internet about hops and found Luke", said Kyösti Siltala from Northern Karelia.
-New projects
-Peer rewied papers and books
-Extended area of impact.

5) Asiakkaat
Farmers (Asko Taskinen, Arja Kivelin, Tarja Kyttä etc.)
-Microbreweries (Mustialan Kartano Oy, Idealgrain Oy)
-Breweries (Nokian Panimo)
-Malting industry
-Pharmaceutical companies (e.g. Bioteekki from Turku)
-Finnish PGR program (Ministry of Agriculture)
-Restaurants (e.g. Beer Hunters, Pori) & fibre company (e.g. HempRefine Oy)
-Retailers (e.g. Lidl)
-VTT (Anneli Ritala, Brian Gibson)
-University of Helsinki (Ville Paavilainen)
-Slovenia (University of Ljubljana; Institiute for hop research and brewing)
-Sweden (Nordiska museet/ Swedish plant genetic resources programme)

Tavoitteet, vaikuttavuus ja hyödyt

Hankkeen perustavoitteena on kuvailla Suomesta löydettävät parhaimmat aromihumalat. Teemme humalasta kasvikuulutuksen ja keräämme 1000 humalanäytettä ympäri Suomen. Erilaisten (geneettisten ja kemiallisten) tutkimusten perusteella valitsemme parhaimmat 10 humalakantaa jatkotutkimuksia ja lisäyksiä varten. Selvitämme suomalaisen humalan käyttömahdollisuuksia pienpanimo- ja panimoteollisuudessa, mutta myös ruoan, kuidun ja terveysvaikutteisten yhdisteiden lähteenä.

Hankkeessa kuvailemme parhaimmat, hyötykäyttöön soveltuvat suomalaiset humalat ensimmäistä kertaa. Humalakantojen valinnalla edistämme maatalouden erikoistuotteiden tarjontaa. Näitä erikoistuotteita voivat olla uudet käsityöläisolutmerkit tai muut erikoisoluet, tuotekehityksen kautta jätekuidusta saadut tuotteet tai tutkimuksen kautta löydetyt terveysvaikutteiset yhdisteet. Tulokset julkaistaan erilaisten kanavien kautta, ja samalla viedään suomalaista humalaa maailmanvalloitukseen.