Siirry pääsisältöön

Maatalous- ja puutarhayritysten internet-yhteydet ja tiedonsaanti

Julkaistu 5.3.2018
  • Neuvonta- ja tuottajajärjestöt ovat maatalous- ja puutarhayritysten tärkein ammatillisen tiedon ja neuvonnan lähde, 37 prosenttia tiloista listaa ne tärkeimmäksi. Järjestöjen merkitys on suurin lypsykarjataloudessa, naudanlihan tuotannossa ja muussa nautakarjataloudessa. Alan ammattilehdet ja internetsivustot ovat tärkein tietolähde 32 prosentilla tiloista. Osuus oli suurin viljanviljelytiloilla.
  • Toiset viljelijät ja alan yrittäjät ovat tärkein tietolähde 15 prosentilla tiloista. Osuus oli suurin tuotantosuunnissa muu laidunkarja ja avomaan puutarhatuotanto. Yritykset olivat tietolähteenä merkittävimmillään siipikarjataloudessa, kasvihuonetuotannossa ja sikataloudessa. Näissä tuotantosuunnissa tuotteet ostavilla yrityksillä on merkittävä rooli tuotantomenetelmien määrittelyssä.
  • Suurin uuden tiedon tarve tiloilla on tuotantomenetelmiin ja -tekniikoihin liittyen, 41 prosenttia tiloista nimesi tämän merkittävimmäksi.
  • Maatalous- ja puutarhayrityksistä yli puolet (56 %) käyttää kiinteää internet yhteyttä tilan toiminnassa. Liikkuvaa eli mobiilia internet yhteyttä käyttää noin kolme neljästä tilasta (76 %).
  • Lähes 80 prosentilla tiloista on käytössään riittävän nopea ja luotettava internetyhteys. 16 prosenttia tiloista joutuu käyttämään internetiä riittämättömällä yhteydellä. Etelä-Savossa ja Keski-Suomessa riittämättömän yhteyden varassa oli yli neljäsosa tiloista. Näillä alueilla riittävää kiinteää yhteyttä käyttävien tilojen osuus oli pienin ja riittämätöntä liikkuvaa yhteyttä käyttävien osuus suurin.
  • Kaikista tiloista seitsemän prosenttia ei käytä lainkaan internetiä tilan hoidossa. Käyttämättömien osuus oli suurin viljanviljelyä tai muuta kasvinviljelyä harjoittavien tilojen joukossa.

Allow functional cookies to show the embedded graph.