Hoppa till huvudinnehållet

Referensnivån för skog i ett nötskal

  1. Den så kallade LULUCF-förordningen (sektorn markanvändning, förändrad markanvändning och skogsbruk), som gäller EU:s medlemsstater, definierar medlemsstaternas skyldigheter för perioden 2021–2030 samt de bokföringsregler för utsläpp och upptag som gäller sektorn. Bokföringen av brukad skogsmark förutsätter beräkning av referensnivån för skog.
  2. Referensnivån är ett tal med vilket man jämför den storlek på skogens kolsänka som är resultatet av växthusgasinventeringen perioden 2021–2025.
  3. Grunden för beräkningen av referensnivån för skog är hur skogarna hanterades mellan 2000 och 2009. Referensnivån beräknas med antagandet att skogshanteringen kommer att fortsätta som under perioden 2000–2009 fram till 2025. Referensnivån är alltså inte en prognos för den framtida utvecklingen av kolsänkan och bestämmer inte antalet avverkningar.
  4. Den referensnivå för kolsänkan i Finlands skogar som Europeiska kommissionen fastställde 2020 är -29,4 miljoner ton koldioxidekvivalenter per år, inklusive träprodukter.
  5. Eftersom metoderna för växthusgasinventering ständigt utvecklas kommer man att beräkna den så kallade tekniska korrigeringen av referensnivån för att säkerställa metodisk enhetlighet. Enligt förordningen ska den tekniska korrigeringen överlämnas till kommissionen 2027.
  6. I Finland utfördes den tekniska beräkningen av referensnivån för skog av Naturresursinstitutet på uppdrag av jord- och skogsbruksministeriet.

Till vad används referensnivån?

  1. Om skogens kolsänka under perioden 2021–2025 är större än referensnivån, kan Finland inom LULUCF-sektorn tillgodogöra sig den kolsänka som överstiger referensnivån i begränsad omfattning på högst 2,5 miljoner ton CO2-ekvivalenter per år i enlighet med LULUCF-förordningen.
  2. Om kolsänkan är mindre än referensnivån ökar den mindre kolsänkan de beräknade utsläppen från markanvändningssektorn. Markanvändningssektorns sammanlagda utsläpp måste kompenseras genom att öka åtgärderna för utsläppsminskning inom ansvarsfördelningssektorn eller köpa krediter från andra medlemsstater i slutet av perioden.
  3. Syftet med att fastställa referensnivån är att upprätthålla och stärka kolsänkorna på lång sikt.

Framtiden för referensnivån

  1. Som en del av klimatpaketet ”Fit for 55”lade kommissionen sommaren 2021 fram ett förslag till ändring av LULUCF-förordningen, enligt vilken man för perioden 2026–2030 inte fastställer ett separat mål för kolsänkan i skogarna utan ett gemensamt mål för LULUCF-sektorn, som omfattar alla markanvändningskategorier.