Hoppa till huvudinnehållet

Långa leder för långfärdscykling utvecklas i norr – Klimatkrisen tvingar turismen att förnyas

Nyheten 9.3.2021
Tags:

Ett mångsidigt nätverk av långa leder för långfärdscykling utvecklas för norra Finland, norra Sverige och norra Norge.  STIL- och Arctic Bikepacking Trail-ledutvecklingsprojekten syftar till att bygga flerdags cykelleder och tjänsteutbud i den arktiska regionen.

I Finland har man redan reagerat på den ökade efterfrågan på leder och tjänster kring cykelturismen, men utvecklingen i Lappland har fokuserat på terrängcykling vid turistcentra. I norra Finland, norra Sverige och norra Norge utvecklas nu ett mångsidigt nätverk av leder för långfärdscykling med hjälp av två projekt. STIL-projektet som leds av Naturresursinstitutet (Luke) fokuserar på lättare leder längs belagda vägar medan Arctic Bikepacking Trail-ledutvecklingsprojektet av Pyöräilykuntien verkosto (Nätverket av cyklingskommuner) genomför leder särskilt för cykelvandring.

 

Hiljaiset ja kauniit tiet ovat STIL-hankkeen kohteena. Bild: Seija Tuulentie / Luke

STIL-projektet har som mål att bygga lätta flerdags leder i finska Lappland, Finnmark i Norge och Norrbotten i Sverige samt att skapa ett nätverk med tjänsteleverantörer som är intresserade av cykelturism i området.

”Visionen är att man kan åka på en flerdags cykelresa i norr utan att oroa sig för sin förmåga att serva cyklar eller för sin kondition. Lederna planeras så att de passar för olika målgrupper från barnfamiljer till äldre”, berättar STIL-projektets ledare, specialforskare Seija Tuulentie vid Naturresursinstitutet.

Det krävs insatser av olika företag för att tillhandahålla tjänster. Linjedragningen av det tvååriga STIL-projektets leder har inte fastställts och nätverket med företag som är intresserade av att utveckla cykling börjar skapas.

Ledhelhet på tusen kilometer för cykelvandring

I Arctic Bikepacking Trail-ledutvecklingsprojektet utvecklas leder som särskilt lämpar sig för bikepacking, dvs. cykelvandring i norra Finland och norra Norge. Ledhelheten på över 1 000 kilometer kommer troligtvis att lanseras redan för sommaren 2021.

Postitie Kautokeino-Alta kiinnostaa molempia hankkeita. Kuva: Timo Veijalainen / Pallas-Ylläs Outdoors

”Mina erfarenheter av 45 000 kilometer med cykelresor på tre kontinenter har inte minskat min fascination över Lappland.  Tvärtom. Jag förstod att naturen i den arktiska regionen och de tusentals kilometerna av sandvägar, terrängbilbanor och vandringsleder erbjuder en potential i världsklass för utvecklandet av leder för långfärdscykling”, konstaterar Taneli Roininen, långfärdscyklist och projektledare i Arctic Bikepacking Trail-ledutvecklingsprojektet vid Pyöräilymatkakeskus och Pyöräilykuntien verkosto ry (Nätverket av cyklingskommuner).

Cykelturismen har ökat starkt i popularitet sedan slutet av 2010-talet. Långfärdscyklingen är en kombination av naturturism och ett hållbart levnadssätt. Dessutom passar den för många eftersom man kan välja leden, sträckan per dag och farten enligt egen kondition, och man kan börja med en hurdan cykel som helst.

”Långfärdscykling är närturism som bäst – lugn åkning som tar turisten nära den lokala kulturen och naturen klimatvänligt. Klimatkrisen tvingar turismen att finna nya koncept, och långfärdscyklingen, särskilt då man kombinerar den med kollektivtrafiken, är en av lösningarna. Samtidigt stöder man turismen i Lappland året om”, säger Outi Rantala, biträdande professor vid Lapplands universitet och medarbetare i STIL-projektet.

STIL-projektets finansiär är Interreg Nord och partner Naturresursinstitutet, Lappland universitet och Lapplands yrkeshögskola i Finland, Pajala kommun i Sverige och Tromsö och Alta campus vid Universitetet i Tromsö i Norge. Flera kommuner i norden stöder projektet.Arctic Bikepacking Trail-ledutvecklingsprojektet har finansierats från Program för hållbar tillväxt och jobb inom Europeiska regionala utvecklingsfonden, finansiär Lapplands förbund. Projektpartner är Forststyrelsen, Tunturi-Lapin kehitys ry, Pello kommun, Kolari kommun, Utsjoki kommun, Enare kommun, Sodankylä kommun, Muonio kommun, Kittilä kommun, Lapland Sararis West, Arctic Auroras Oy och Roll Outdoors Oy. För Arctic Bikepacking Trail II-projektet har sökts finansiering ur Europeiska regionala utvecklingsfonden.