I södra Finland testas nya metoder för att förhindra kollisioner med vitsvanshjort
Antalet vitsvanshjortar i Finland har mer än fördubblats under de senaste tio åren. Samtidigt har också antalet viltkollisioner med hjortar ökat. Naturresursinstitutet och dess samarbetspartner utreder vilka miljöfaktorer på vägarna ökar kollisionsrisken och undersöker funktionen hos anordningar och medel avsedda att förhindra kollisioner. Utifrån resultaten utarbetar man riskkartor och ger rekommendationer för förebyggande av kollisioner.
I projektet har man installerat ljudfyrar och ljusreflektorer längs riksvägar i Egentliga Finland, Birkaland och Nyland. Anordningarna har placerats på platser där det inträffat mycket kollisioner och som är viktiga för trafiksäkerheten. Deras effekt på kollisioner utreds genom att jämföra antalen kollisioner på platserna före och efter att anordningarna tagits i bruk.
I studien utreds också hur kollisionsrisken påverkas av trafiken, växtligheten längs vägarna och skötseln av den, skyddskonstruktionerna och varningssystemen, terrängstrukturen, viltvårdsåtgärderna och väderförhållandena. För detta sammanställer man befintliga data och modellerar effekterna av olika faktorer.
Viltkollisioner med hjort sker mest i Egentliga Finland, Satakunta, Nyland, Tavastland och Birkaland. Kostnaderna för kollisionerna har ökat de senaste åren. Kollisionerna och kollisionsrisken orsakar utöver ekonomisk skada även stress för de bilister som kör i riskområdena samt lidande för de djur som är inblandade i kollisionerna. Den växande hjortstammen orsakar också många tillbud i riskområdena.
Samarbete med jägarna
Resultaten av projektet gynnar inte bara väganvändarna, utan också jägarna.
”Vi hoppas att jägarna i det område där studien utförs deltar i projektet genom att utföra åtgärder som förebygger kollisioner. Samarbetet med jägarna är värdefullt också i modelleringarna, för vilka vi önskar få information om stängselbanden längs vägarna och om foderplatserna. Genom projektet får vi mer information om till vilka områden beståndsreglering i synnerhet bör riktas för att minska viltolyckorna,” säger projektchef Esa Huhta, som är specialforskare på Naturresursinstitutet.
Projektansvarig part är Naturresursinstitutet. Samarbetspartnerna är Finlands viltcentral, Trafikledsverket samt NTM-centralerna i Egentliga Finland, Birkaland och Nyland, på vilkas områden arbetet utförs. Ljudfyrarna är från InnoTrafik Oy, som även svarar för installeringen och underhållet av fyrarna. NTM-centralerna svara för installeringen och underhållet av ljusreflektorerna. Finansiär för projektet är jord- och skogsbruksministeriet.