Hoppa till huvudinnehållet

Modellverktyg för förvaltningen av vargstammen

Teman - VargLIFE

En matematisk modell är som en miniatyr av djursamhällets funktioner. Med hjälp av den kan vi tolka arternas komplicerade samspel och beakta det i beslut som rör vargen.

Till Finlands natur hör såväl de stora rovdjuren (alltså björn, varg, lodjur och järv) som klövdjuren (exempelvis älg, vitsvanshjort, rådjur och skogsren). Arterna samspelar med varandra: Vissa jagar andra och vissa tävlar om till exempel föda. Artövergripande förvaltning tar hänsyn till arternas ömsesidiga beroendeförhållanden och samspel. Till exempel vid planeringen av älgjakten beaktas att varg och björn jagar älg.

Det kan vara relativt lätt att räkna ut hur en vargflock påverkar älgarna i dess revir. Men vad händer om det också finns björn eller vitsvanshjortar i samma område? Vad händer med vargen om jaktkvoterna för älg ändras? Ju fler arter, områden eller andra detaljer som läggs till i ekvationen, desto svårare blir det att få en helhetsuppfattning.

En matematisk modell är en förlängning av hjärnan. Modellering, matematik och datorprogrammering är hjälpmedel för att sätta ihop information som annars skulle vara svår att greppa. Om en modell är byggd som en tillräckligt noggrann beskrivning av nuläget kan den användas för att förutse framtiden och bedöma följderna som olika beslut får i djursamhället.

Målet: 

Utveckla två verktyg för att slå ihop och tolka stora datamängder till stöd för myndigheters, förvaltningens och beslutsfattares arbete. Det första av dem åskådliggör påverkan som olika stamregleringsåtgärder har på populationsvariationen för hjortdjurs- och rovdjursstammarna, och det andra samlar information relaterad till vargen som stöd för jakt- och fiskeövervakningsmyndigheter.

Åtgärder:

  • Inom projektet byggdes ett flerartsspel, det vill säga en modell som åskådliggör påverkan som olika stamregleringsåtgärder har på populationsvariationen för hjortdjurs- och rovdjursstammarna. Flerartsspelet är tillgängligt för alla på webben.
  • Till stöd för jakt- och fiskeövervakningen och förebyggande av olika konflikter orsakade av vargen skapades ett myndighetsverktyg.

Resultat

Flerartsspelet skildrar näringsväven som arterna bildar

Flerartsspelet är ett interaktivt verktyg där användaren kan välja två hjortdjursarter och två stora rovdjur som jagar dem och testa olika situationer, till exempel vad som skulle hända om djuren inte jagades alls eller om någondera försvann från området. Användaren kan också ställa in önskade målstorlekar för hjortdjuren och rovdjuren och kontrollera om det går att uppnå målen för alla arterna samtidigt.

Flerartsspelet ger en överblick över hur artövergripande förvaltning fungerar och vilken slags växelverkan mellan arterna som kan uppstå. Spelet är speciellt framtaget för personer som planerar jakt och andra som är intresserade av ämnet.

Även om flerartsspelet åskådliggör hur näringsväven mellan djuren fungerar, är den baserad på förenklingar. Spelet är inte lämpat för att direkt användas i jaktplanering i praktiken.

Flerartsspelet togs fram i form av ett samarbete och har förevisats på bred front

En mångsidig grupp av intressenter deltog i arbetet med flerartsspelet. Myndigheter, förvaltningen, naturskyddet, jakten, renskötseln och djurhållningen var alla representerade. På två gemensamma möten behandlades vilka utmaningar verktyget borde kunna användas för och vilka variabler och åtgärder verktyget mäter.

Flerartsspelet förevisades och användes under möten som viltcentralen ordnat inom älghushållningsområden. Mötena ordnades för de regionala viltvårdsråden och andra intressenter, och spelet förevisades också på möten för avskjutningsplanering för älgstammen och andra utbildningsevenemang. Åren 2021–2024 deltog sammanlagt omkring 2 200 personer i de olika evenemangen.

Viltcentralens personal bedömde att flerartsspelet i någon mån var till hjälp för att åskådliggöra samspelen mellan storviltsarterna. Den varierande gruppen av rovdjurs- och bytesarter samt flera faktorer som påverkar djurstammarna gör det dock utmanande att få grepp om verktyget.

Myndighetsverktyget underlättar den vargrelaterade jakt- och fiskeövervakningen

Myndighetsverktyget används av vissa anställda inom polisen, Forststyrelsen, gränsbevakningsväsendet och tullen. Även om verktyget togs fram av Naturresursinstitutet har bara tekniska administratörer tillgång till det.

Verktyget samlar material som jakt- och fiskeövervakningsmyndigheterna tidigare har behövt söka upp i olika system på en och samma karta. Det här materialet är till exempel vargobservationer, vargrevir i beståndsberäkningen, resultat av DNA-analyser och vargobservationernas uppskattade avstånd från boningshus.

Det mer exakta innehållet i myndighetsverktyget är sekretessbelagt enligt 24 § 4 punkten i offentlighetslagen, liksom många andra av de system som används av polisen och andra organ som tillämpar lagen.

Modelleringen utvecklas inom viltområdet

Arbetet med att utveckla modelleringen inom viltområdet, som påbörjades i och med projektet VargLIFE, fortsätter som en del av andra projekt. Naturresursinstitutet har gjort den matematiska modellen som flerartsspelet bygger på mer detaljerad och fått den att bättre beskriva fenomen som sker i naturen. Målet är att modellen ska förutsäga arternas regionala täthet i Finland för flera år framåt.

För att modellen ska fungera krävs forskningsrön om djurens ekologi. Information fås till exempel i och med fältforskning med fokus på rådjur, vitsvanshjort och lodjur. Syftet är att exempelvis reda ut hur rovdjuren påverkar bytesarternas förökning, kalvarnas överlevnad och området de rör sig i. Informationen används bland annat för att precisera prognoserna som modellen producerar.

”Går det inte att bara räkna de där vargarna?” – Modellering vid beräkning av antalet vargar

Video: ”Går det inte att bara räkna de där vargarna?” – Modellering vid beräkning av antalet vargar

Projektnyheter om modellverktyg