Hoppa till huvudinnehållet

Drivning av industrivirke och fjärrtransport

5.7.2017

Producent: Naturresursinstitutet

Grund för upprättandet: Statistiken baserar sig på lagen om Naturresursinstitutet (561/2014)

Finansieringsgrund: Insamlingen av material från färdiga statistikkällor finansieras av Naturresursinstitutet 

1.       Relevans

1.1   Datainnehåll och användningsändamål

Statistiken över drivning av industrivirke och fjärrtransport innehåller uppgifter om olika sätt för transport av industrivirke, medeltransportsavstånder samt enhetskostnader för maskinell drivning och fjärrtransport. Enhetskostnaderna för drivning presenteras enligt virkeslag och avverkningsmetoder. Även enhetskostnader för fjärrtransport presenteras enligt virkeslag.

1.2   Begrepp och klassificeringar

Kostnader för drivning och transport består huvudsakligen av ersättningar till företagare och löner till arbetstagare. Den allmänna kostnaden för inhemskt virkesköp består av de allmänna kostnader som delägarföretag i Metsäteho Oy har för anskaffning av inhemskt råvirke. Till de allmänna kostnaderna hör löne- och resekostnader för ledning och tjänstemän inom central- och regionalförvaltningen samt kostnader för lokaler, informationshantering, försäkringar, utbildning, forskning och utveckling.  I de allmänna kostnaderna medräknas inte räntor på kapital som är bundet till virkesköp.

Till maskinell drivning räknas maskinell avverkning samt närtransport av virke till ett mellanlager efter maskinell avverkning och avverkning med motorsåg. I drivningsstatistiken ingår inte avverkning inom leveransförsäljning i enskilda skogar. I drivningsstatistiken ingår drivning av skog som ägs av delägare i Metsäteho Oy samt virke för försäljning på rot från enskilda skogar.

Med fjärrtransport avses transport av virke från ett mellanlager till en lagerterminal eller den egentliga användningsplatsen. Merparten av virket från leveransavverkning ingår i statistiken för fjärrtransport, eftersom skogsindustriföretagen sköter om att inköpt virke transporteras till de platser där det används. I fråga om fjärrtransport ingår nästan alltid inledande transport per bil i en kedja av järnvägstransport och transport vattenvägen.

1.3   Undersökningsobjekt och informanter

Information om drivning av industrivirke och fjärrtransporter samlas in av delägare i Metsäteho Oy, vilka består av de största skogsindustriföretagen och Forststyrelsen.

1.4   Beaktande av användarnas perspektiv

Av dem som använder uppgifterna samlas in respons som beaktas vid utvecklandet av statistikproduktionen.

2.       Uppgifternas exakthet och tillförlitlighet

2.1   Undersökningsmetod

Metsäteho Oy samlar in materialet av sina delägare.

2.2   Faktorer som påverkar statistikens tillförlitlighet

Uppgifterna täcker endast uppgifter om delägare i Metsäteho. Delägare i Metsäteho är stora skogsindustriföretag, vilket ger statistiken en god täckningsgrad.

2.3   Felkorrigeringsmetoder

Fel som upptäcks i statistiken korrigeras så snart som möjligt. De korrigerade uppgifterna publiceras på statistikens webbplats.

3.       Uppgifternas tidsenlighet

Uppgifterna om drivning av industrivirke och fjärrtransporter uppdateras med ett års intervall.

4.       De statistiska uppgifternas enhetlighet och jämförbarhet

Uppgifterna är sinsemellan överensstämmande och tidsmässigt jämförbara. De innehåller emellertid inte allt virke som drivits eller fjärrtransporterats.

5.       Uppgifternas tillgänglighet och tydlighet

Statistiken publiceras på Naturresursinstitutets statistiktjänst på stat.luke.fi under Skog – Övriga – Drivning av industrivirke och fjärrtransporter.