Hoppa till huvudinnehållet

Hästar till hjälp för social tillväxt och rehabilitering – Nya talanger och tjänster för branschen

Referens

Den socialpedagogiska hästverksamheten ökar i Finland genom systematisk utbildning och utvecklingsarbete. Kainuun ammattiopisto lappade igen en utbildningslucka som uppstått i Norra Finland i fjol genom att erbjuda fortbildning i branschen tillsammans med Naturresursinstitutet. Nya tjänster har redan tillkommit.

Bild: Pentti Potkonen

Syftet med den socialpedagogiska hästverksamheten är att med hjälp av hästen och ofta även stallgemenskapen utveckla bland annat interaktions- och känslofärdigheter.

”Om en människa har upplevt exempelvis övergivning eller mobbning kan det vara en betydande upplevelse när ett stort djur nyfiket närmar sig och tar kontakt. Ett livligt barn kan i sin tur lugna sig när man pajar hästen, och en ung person som vägrar att jogga blir andfådd utan att märka det när han eller hon arbetar med skottkärran”, berättar projektchef Heidi Kotilainen från Kajanalands yrkesinstitut, som är insatt i hästverksamhet.

Enligt Kotilainen syns resultaten av hästverksamheten oftast i vardagen. Det kan gå bättre än vanligt att ta sig till skolan dagen efter hästverksamheten, eller så vågar sig en mentalvårdsrehabiliterare efter en lång paus ensam till biblioteket.

”I bästa fall kan hästverksamheten förebygga utslagning och främja välfärden i sådan utsträckning att behovet av andra social- och hälsovårdstjänster minskar.”

Handbok utarbetad av Naturresursinstitutet till stöd för utbildningen

Enligt Kotilainen lämpar sig handledning av den socialpedagogiska hästverksamheten särskilt för yrkesmänniskor inom social-, hälso- och fostransbranschen som redan har gedigen erfarenhet av att arbeta med hästar. Olika läroanstalter har erbjudit fortbildning i branschen sedan början av 2000-talet.

”För närvarande finns det inga andra fortbildningar inom branschen i norra Finland, så vid Kajanalands yrkesinstitut bestämde vi oss för att möta efterfrågan från Kajana.”

Kotilainen har själv erbjudit socialpedagogisk hästverksamhet redan i ett tiotal år. Hon ville dock att utbildningen skulle planeras och genomföras av en utomstående expert. För uppdraget valdes Naturresursinstitutet, där socialpedagogisk hästverksamhet har forskats och utvecklats i flera år. Kotilainens arbetspar blev Naturresursinstitutets forskare Maija Lipponen.

Till stomme för utbildningen valde Kotilainen och Lipponen handboken ”Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan laatu ja vaikuttavuus”, som Naturresursinstitutet har utarbetat i samarbete med Föreningen för socialpedagogisk hästverksamhet rf.

”Kvalitetshandboken var ett praktiskt redskap för utbildningen och väcker också frågor om hur man kan mäta hästverksamhetens effekter i olika fall”, säger Kotilainen.

”Genom att följa handboken kunde vi också säkerställa att de som genomgått utbildningen kan ansöka om den av föreningen registrerade handledarbeteckningen. Det finns förstås också andra kriterier som har att göra med utbildningsbakgrund och arbetserfarenhet”, säger Lipponen.

Studenterna var mycket engagerade och gav utmärkt feedback på material, metoder, uppgifter och stallbesök. För mig var det dessutom viktigt att jag fick ett sakkunnigt och pålitligt arbetspar för att planera och genomföra utbildningen.

–Projektchef Heidi Kotilainen, Kajanalands yrkesinstitut

Ny hästverksamhet direkt efter utbildningen

Fortbildningen inleddes i januari 2021, då en grupp på 15 studerande inledde studier i socialpedagogik vid Östra Finlands universitet. De här studierna gav 10 studiepoäng, och de följande 15 poängen avlades som omväxlande distans- och närstudier vid Kajanalands yrkesinstitut. Gruppen träffades drygt sju gånger under ett halvår för två dagars närundervisning i form av föreläsningar, övningar och besök.

I utbildningen deltog bland annat sjuksköterskor, varav en del arbetade med ungdomar, en del med utvecklingsstörda och en del med äldre. Det fanns också företagare inom hästbranschen samt en lärare från yrkesinstitutet som ville ha nya arbetssätt för att arbeta med studerande inom naturresursbranschen.

De studerande var mycket engagerade och gav utmärkt respons på material, metoder, uppgifter och stallbesök. För mig var det dessutom viktigt att jag fick ett sakkunnigt och pålitligt arbetspar för att planera och genomföra utbildningen.”

Som slutarbete planerade varje studerande sin egen tjänst och en del har redan hunnit erbjuda den. Enligt Kotilainen har utbildningen vid sidan av nya handledare och tjänster även gett branschen synlighet.

”När det pratas mer om hästverksamhet kommer allt fler att hitta på att erbjuda tjänster eller söka hjälp av dem i en utmanande livssituation.”

Vad gjordes?

Kund: Kajanalands yrkesinstitut

Behov: Kajanalands yrkesinstitut ville erbjuda kompletterande utbildning inom socialpedagogisk hästverksamhet för bland annat social- och hälsovårdspersonal. I Norra Finland finns få utbildningar inom området.

Lösning: Naturresursinstitutet ordnade utbildningen tillsammans med Kajanalands yrkesinstitut genom att utnyttja det material som producerats som stomme för utbildningen om den socialpedagogiska hästverksamhetens kvalitet och genomslagskraft. Utbildarna såg dessutom till att utbildningen uppfyller Socialpedagogiska hästverksamhetsföreningen rf:s kriterier för att de som genomgått utbildningen ska kunna ansöka om den av föreningen beviljade titeln SPHT®.

Påverkan: Varje deltagare utarbetade som slutarbete en egen plan för den socialpedagogiska hästverksamheten, och en del erbjuder redan tjänster i Kajanaland. I bästa fall främjar tjänsterna välfärden såväl i Kajanaland som i andra delar av norra Finland och minskar behovet av andra social- och hälsovårdstjänster.

Finansiering: Kajanalands yrkesinstituts projekt Kantri Sampo (Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling)