Sote-akademin och Naturresursinstitutet vid Åbo universitet sammanställde tillsammans kursen MOOC för naturbaserade välfärdstjänster. Den mångsidiga kursen, som avläggs i egen takt, lämpar sig både för studenter och yrkesverksamma inom olika områden.
En webbkurs byggd av Åbo universitets social- och hälsovårdsakademi och Naturresursinstitutet betjänar studerande och arbetslivet
På den här sidan
Sote-akademin vid Åbo universitet erbjuder fyra olika MOOC-kurser (eng. Massive Open Online Course). I början av november 2020 öppnades en kurs som producerats i samarbete med Naturresursinstitutet kring temat naturbaserade välfärdstjänster. Kursen är tvärvetenskaplig och lämpar sig för flera målgrupper.
”Kursen betjänar våra examensstuderande, men erbjuds även på öppna universitetets sida. Dessutom kan vem som helst gratis se, lyssna på och läsa allt kursinnehåll. Endast tentamina kräver registrering till kursen, berättar Jussi Lehtonen, kursansvarig chef vid Sote-akademin.
Sote-akademins MOOC förverkligar Naturresursinstitutets Green Care-koncept
”Utöver för universitetsstudier passar kursen utmärkt som vidareutbildning för personer i arbetslivet”, berättar Naturresursinstitutets forskare Maija Lipponen och fortsätter: ”Kursens målgrupp är entreprenörer eller blivande företagare inom natur- och vårdbranschen som deltar i Naturresursinstitutets projekt. Med hjälp av den här öppna kursen kan även Naturresursinstitutets experter och våra samarbetspartner skaffa sig kunskap om ämnet.”
Kursen som genomförs tillsammans med Sote-akademin är ett bra exempel på Naturresursinstitutets Green Care-tjänster. Naturresursinstitutet har deltagit starkt i att bygga upp Green Care-konceptet i Finland och för finländarnas behov. Naturresursinstitutet vill erbjuda olika sätt att integrera natur- och djurassisterade metoder i människors vardag.
Naturbaserade metoder är framtiden inom bildnings- och vårdbranscherna. Med hjälp av MOOC-kursen kan vi utnyttja Naturresursinstitutets Green Care-kompetens och erbjuda det till en bred publik. — Jussi Lehtonen, Sote-akademin
MOOC betjänar den sektorsövergripande deltagarkårens behov
MOOC lämpar sig väl för en situation där personer i olika livssituationer som har egna behov och mål deltar i kursen. Kursen kan startas när som helst och man kan avancera i egen takt. Om det inte finns något behov av en studieprestation kan man hoppa över tentamen och koncentrera sig på att konsumera endast kursinnehållet.
Sote-akademins MOOCar har visat sig framgångsrika. Deltagarresponsen har varit positiv. Analyserna talar för sig själv: globalt sett är det bara cirka fem procent av alla som inlett MOOC som slutför den. På Sote-akademins två första kurser, som redan varit öppna en längre tid, har prestationsprocenten varit cirka femtio. Även kursen i naturbaserade välfärdstjänster har börjat producera en större mängd examinander. Det här visar en lämplig nivå för kurserna: inte för krävande, men inte heller för lätt.
I framtiden kan jag allt mer utreda mina möjligheter att utnyttja naturbaserad verksamhet i mitt arbete och även försöka vidgamina kunskaper i att utnyttja naturen som en del av mina tjänster. — Deltagarrespons från kursen
Tvärvetenskaplighet och lärarrespons fördjupar inlärningsupplevelsen
Ofta granskas MOOCarnas uppgifter automatiskt, men på Sote-akademins kurs i naturbaserad välfärd finns också en lärare med och utvärderar öppna svar, såsom essäer. Det här gör studierna mångsidigare och berikar den studerandes inlärningserfarenhet. Utöver olika uppgiftstyper omfattar kursen varierande innehåll, såsom poddcastar, videor, vetenskapliga artiklar samt informationskort och guider.
I planeringen av helheten deltog två av Naturresursinstitutets forskare. De hade den nödvändiga yrkeskunskapen och kompetensen inom Green Care-branschen. Dessutom involverade projektet en logoped och två framtidsforskare. Tack vare en tvärvetenskaplig arbetsgrupp kunde vi producera intressanta och djuplodande uppgifter för kursen”, summerar Lehtonen.
Om jag själv skulle vilja arbeta med djurassistans skulle den här studieperioden säkert vara till nytta. Också i övrigt fick jag veta mer om naturens betydelse för välfärden och även bekräftelse på att det även finns vetenskapliga belägg för detta. — Deltagarrespons från kursen
Vad gjordes?
Kund: Sote-akademin vid Åbo universitet
Behov: Natur för att främja människors välbefinnande.
Lösning Naturresursinstitutets kunskapsintensiva kurs betjänar studerande och yrkesverksamma inom välfärds-, fostrans- och social- och hälsovårdsbranscherna.