Uutiset Maatalous, Ruoka, Talous

Luonnonvarakeskus (Luke) on selvittänyt matkailijoiden suhtautumista lähi- ja villiruokaan Levin hiihtokeskuksessa. Tulokset perustuvat 252 matkailijan vastauksiin.

Kuva: Mirja Stålnacke
Kuva: Mirja Stålnacke

Lähiruoka merkitsee eniten Lapissa asuville matkailijoille, joille paikallinen ruokatarjonta on tuttua, omaan kulttuuriin kuuluvaa. He lukevat lähiruoaksi maakunnan alueella tuotetun ruoan. Pääkaupunkiseudun asukkaiden mielestä lähiruoka valmistuu matkailukeskuksen läheisyydessä kerätyistä tai tuotetuista raaka-aineista. Muualta Suomesta tulevat pitävät lähiruokana yleisimmin kotimaista ruokaa.

Villiruoka kiinnostaa eniten Lapin asukkaita

Eniten ollaan halukkaita kokeilemaan poronlihaa, sitten marjatuotteita ja harvemmin erilaisia yrttituotteita. Paikallista poronlihaa nauttivat todennäköisimmin Lapin tai pääkaupunkiseudun asukkaat. Myös marjojen käyttöön suhtaudutaan samoin.

– Yrttituotteista ovat kiinnostuneet lähinnä Lapin asukkaat. Villiruoan tarjonta kohtaa tässä haasteen. Panostetaanko tarjonnassa edelleen poronlihaan vai haetaanko uusia tuotteita. Monipuolisella lähiruokatarjonnalla vahvistettaisiin matkailuelämystä ja saataisiin lisää kierroksia paikallistalouteen, uskoo tutkija Marja Uusitalo Luonnonvarakeskuksesta.

Lähiruokasanomaa pitäisi viedä erityisesti Lapin ja pääkaupunkiseudun ulkopuolelta tuleville matkailijoille. Kun matkailijan uteliaisuus on herätetty, täytyy vielä varmistaa, että lähiruokaa on tarjolla matkailijan tarpeita palvelevassa käyttökelpoisessa muodossa.

Ruoan alkuperä, asuinpaikka ja matkailijan ikä ratkaisee

Mitä lähempänä kasvaneeksi ruoan raaka-aineet mielletään, sitä halukkaampia matkailijat ovat kokeilemaan luonnonyrttejä ja -marjoja. Mitä kauempana matkailukeskuksesta matkailija asuu, sitä harvemmin hän innostuu kokeilemaan poronlihaa tai marjatuotteita.

– Matkailijan ikä selittää suhtautumista paikallisen poronlihan kokeiluun. Nuoruudessa ruokaillaan mökissä ja ollaan kiinnostuneita kokeilemaan poronlihaa. Vanhemmiten aterioidaan ravintolassa ja ollaan nuoria harvemmin kiinnostuneita kokeilemaan poronlihaa, erikoistutkija Olli Wuori Luonnonvarakeskuksesta kertoo.
Ikä vaikuttaa myös loman pituuteen, sillä vanhemmat ikäryhmät ovat saapuneet pitemmälle lomalle kuin pistäytymässä olevat nuoremmat.

Matkailijat kuuluvat neljään ryhmään

Yhden muodostavat villiruokamyönteiset varttuneet naiset. Toinen ryhmä on villiruokaan passiivisesti suhtautuvat nuoret aikuiset. Kolmas koostuu villiruokamyönteisistä nuorista aikuisista ja neljäs lähiruokapassiivista varttuneista miehistä. Haasteen lähiruoan markkinoinnille asettavat varttuneet miesmatkailijat ja nuoret, joita lähiruoka ei juuri kiinnosta. Erityisesti nuoret muodostavat tärkeän asiakaspotentiaalin tulevaisuutta ajatellen. Lähiruoan markkinointia ja tarjontaa on syytä räätälöidä erilaisille matkailijatyypeille siinä missä muitakin matkailutuotteita.