Hoppa till huvudinnehållet

Statistiklagstiftning

Naturresursinstitutets uppgifter har fastställts i lagen om Naturresursinstitutet (561/2014) samt i lagen om livsmedels- och naturresursstatistik (562/2014). Enligt lagen om livsmedels- och naturresursstatistik är Naturresursinstitutets uppgift att producera och publicera statistik som gäller: 

1) jordbrukets struktur, produktionsmetoder och produktionsinsatser, odling av åkergrödor, trädgårdsodling och husdjursproduktion, produktionens konsekvenser för miljön samt jordbruksprodukternas priser,

2) ekonomiskt tillvaratagande av skog, verksamheten på virkesmarknaden, skogsvård och skogsskydd, 

3) fiske, vattenbruk, fiskerihushållning och fiskeriproduktmarknaden och 

4) livsmedelssäkerhet.  

Enligt lagen har Naturresursinstitutet omfattande rättigheter att samla uppgifter om jordbruk och trädgårdsodling, fiske eller vattenbruk, förädling av och handel med jordbruks- eller fiskeriprodukter samt skogsbruk eller trädförädling eller virkeshandel.

Statistiklagen

Statistiklagen (280/2004) styr statistikproduktion och informationsskyldighet. Enligt den ska statistikmyndigheten vid produktionen av statistik sträva efter att använda existerande administrativa uppgifter. På bearbetning av uppgifter vid framställning av statistik tillämpas utöver statistiklagen även personuppgiftslagen och lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet. Uppgifter som inte kan erhållas från andra källor kan insamlas från uppgiftslämnarna, förutsatt att man förhandlat om det på förhand med uppgiftslämnarna eller deras intresseorganisationer. Om framtida ändringar av existerande informationsinsamlingar ska man förhandla på förhand. I statistiklagen finns också bestämmelser om lämnande av uppgifter för vetenskaplig forskning och om sekretessbelagda uppgifter. Kraven i offentlighetslagen och personuppgiftslagen ska beaktas i statistikverksamheten.

EU:s statistiklagstiftning

Utöver den nationella lagstiftningen regleras statistikverksamheten genom Europaparlamentets och rådets förordningar, bestämmelser och beslut. I dem föreskrivs om harmonisering av statistikframställningen i EU-länderna med gemensamma klassifikationer och andra statistiknormer samt om de uppgifter som ska lämnas till kommissionen och tidsfristerna för detta.

Ett centralt styrdokument för verksamheten är det statistikprogram som antas av Europaparlamentet och rådet och som utgör grunden för de årliga arbetsprogram som kommissionen lägger fram. De nationella statistiska organen och EU:s statistikkontor Eurostat ska då de framställer statistik enligt statistikprogrammet rätta sig efter unionens statistiklagstiftning. Unionsbestämmelserna ska ges företräde i förhållande till den nationella statistiklagen; i praktiken överensstämmer statistiklagen i Finland med dem. Eurostat har tagit fram guiden ”Legal framework for European statistics – The Statistical Law” om unionens statistiklagstiftning.

ESS-kommittén, som utgörs av de nationella statistikmyndigheternas direktörer, styr statistikföringen inom Europeiska unionen. Under kommittén lyder direktörsgrupperna för olika statistikområden, som samordnar arbetsgrupperna inom sina respektive områden. Naturresursinstitutet deltar i utarbetandet och samordningen av statistikförordningar i kommissionens ständiga kommitté för jordbruksstatistik (CPSA-kommittén) och dess underordnade arbetsgrupper, samt i lagstiftningsarbetet om jordbruksstatistik i rådets statistikgrupp. De för Naturresursinstitutet viktigaste direktörsgrupperna är DGAS (direktörsgruppen för jordbruksstatistik) och DIMESA (direktörsgruppen för sektor- och miljöstatistik).