1. Lisää juuresten, marjojen, vihannesten,
palkokasvien, hedelmien ja täysjyväviljatuotteiden osuutta ruokavaliossasi.

 

Ruokavalion ympäristövaikutuksia voidaan tutkitusti vähentää merkittävästi kohtuullisilla muutoksilla. Reilut 20 % kulutuksen ilmastovaikutuksista aiheutuu ruoasta ja peräti 40 % kulutuksen kaikista ympäristövaikutuksista aiheutuvat ruoasta. Ruokavalion ympäristövaikutuksia voidaan vähentää 20–30 % lähinnä lisäämällä juuresten, marjojen, vihannesten, palkokasvien, hedelmien ja täysjyväviljatuotteiden osuutta omassa ruokavaliossa.

 

Ruokavalion ympäristöystävällisyyttä voidaan parantaa lisäämällä erityisesti juuresten, perunan, kaalien, marjojen ja täysjyväviljatuotteiden osuutta omassa ruokavaliossa, koska niiden ympäristövaikutukset ovat pienimmästä päästä. Kasviperäiset tuotteet ovat ravitsemukseltaan hyviä ja siksi myös terveysnäkökulmasta suositeltavia. On myös hyvä muistaa, että monet kasvikset, kuten pavut, herneet, pähkinät, siemenet ja täysjyväviljatuotteet, ovat mainioita proteiinin lähteitä.

 

Ympäristöystävällisempään ruokavalioon siirtyminen ei edellytä mittavaa ruokaremonttia. Kasvisten osuutta ruokavaliossa voi lisätä esimerkiksi täyttämällä lautasta ensin juureksilla ja salaateilla sekä lämpöisillä kasvislisukkeilla, ja valitsemalla silloin tällöin kasvisruokavaihtoehdon. Kasvisten osuutta voi myös lisätä liharuokien resepteissä.

 

2. Huolehdi että ruoka tulee syödyksi

 

Suomalaiset kotitaloudet heittävät pois syömäkelpoista ruokaa, jolloin ruokahävikkiä syntyy yhteensä noin 140 miljoonaa kiloa vuodessa, eli noin 6 prosenttia ostetusta ruoasta. Keskimääräisessä nelihenkisessä suomalaisessa perheessä ruokahävikkiä syntyy noin 100 kiloa vuodessa, mikä vastaa useita satoja euroja. Ruokaa päätyy roskiin myös kodin ulkopuolisessa ruokailussa, muun muassa työpaikka- ja kouluruokailussa.

 

Ruokahävikin suurin ongelma ympäristönäkökulmasta on se, että ruoan tuottamisessa syntyneet ympäristövaikutukset ovat syntyneet täysin turhaan, kun ruokaa ei syödä. Ruokahävikin ennaltaehkäisy on kaikkein oleellisinta, mutta on toki myös tärkeää, että ruokajäte ja biojäte (kahvinporot, banaaninkuoret yms.) kerätään erillisesti biojätteenä tai kompostoidaan. Näin jätteen ravinteet voitaisiin hyödyntää edelleen.

 

On suositeltavaa vähentää ravitsemuksellisesti heikkojen ruokien ja juomien kulutusta, eli ns. ”tyhjiä kaloreita”. Oman energiatarpeen mukainen syöminen on ympäristöteko, sillä kaikilla ruoilla on ympäristövaikutus.

 

Tärkeintä on siis, että suunnittelemme ruoan hankintaa ja syömistä siten, että valmistamme ja kulutamme ruokaa omaan tarpeeseemme sopivasti ja huolehdimme, ettei hävikkiä synny. Ruokahävikin vähentäminen on myös taloudellisesti kannattavaa.

 

3. Muuta ruokavaliosi ympäristöystävällisemmäksi vähitellen pienillä arkisilla valinnoilla, kuten lisäämällä enemmän kasviksia lautaselle

 

Ruoan tuotannossa ympäristövaikutuksia ei voida vähentää nollaan, sillä maataloudessa syntyy luontaisesti ympäristövaikutuksia. Ruoantuotantoa kehitetään jatkuvasti ympäristövaikutusten vähentämiseksi, mutta ympäristövaikutuksia voi myös vähentää omilla valinnoilla.

 

On hyvä kiinnittää huomiota siihen, mitä syödään, miten paljon syödään ja että vaivalla tuotettua ruokaa ei heitettäisi pois. Arjen rutiinit ovat tärkeitä, jotta ruokavaliosta tulisi ympäristöystävällisempi.

 

Ei ole suuri ongelma, mikäli ruokavalinnat eivät ole aina harkittuja tai lautaselle jää joskus tähteitä. Olisi kuitenkin hyvä miettiä, miten omaa jokapäiväistä ruoankulutusta voi muuttaa ympäristöystävällisemmäksi. Toistuvat päivittäiset ruokarutiinit, ruokavalinnat ja niistä syntyvä ruokavalio ratkaisevat lopulta oman ruoankulutuksen ympäristöystävällisyyden. Ruokavalintojen muuttaminen on joustavaa, toisin kuin esimerkiksi asunnon lämmitysmuodon muuttaminen.

 

Muutokset voi aloittaa arjen valinnoista, joilla voi totutella ympäristöystävällisempään ruokailuun. Aluksi voi tehdä itselle sopivia kokeiluja ja harjoitella sitten tietoisesti ympäristöystävällisempää ruokailua esimerkiksi koulu- tai työpaikkaruokailussa valitsemalla enemmän kasviksia lautaselle ja useammin kasvislounaan. Kotona taas voi miettiä, voisiko tuttuun reseptiin lisätä merkittävästi kasvisten ja kasviperäisten proteiinien osuutta.

 

Top 4 ruokavinkit ympäristöystävällisempään ja ravitsemuksellisesti hyvään ruokavalioon

 

1. Syö suhteessa enemmän ja monipuolisesti erilaisia kasviksia, hedelmiä, marjoja ja täysjyväviljatuotteita.

 

2. Suosi hyviä kasviproteiininlähteitä kuten papuja, herneitä, linssejä, pähkinöitä, siemeniä (auringonkukka, kurpitsa, pellava yms.), sieniä  ja täysjyväviljatuotteita.

 

3. Syö oman energiantarpeesi mukaisesti ja vältä turhia kaloreita, erityisesti lisättyä sokeria, tyydyttynyttä rasvaa ja alkoholituotteita.

 

4. Vähennä ruokahävikkiä.

 

+   Lisäksi, jos keittotaitosi ja lähikauppiaasi suovat, niin suosi sisävesien ja Itämeren alueen pikkukaloja, kuten silakkaa ja muikkua.

 

Viestit ja viestien taustat -PDF-tiedosto