Siirry pääsisältöön

Turun yliopiston Sote-akatemian ja Luken yhteistyössä rakentama verkkokurssi palvelee opiskelijoita ja työelämää

Turun yliopiston Sote-akatemia ja Luke kokosivat yhdessä luontoperustaisten hyvinvointipalveluiden MOOC-kurssin. Omaan vapaaseen tahtiin suoritettava monipuolinen kurssi soveltuu sekä opiskelijoille että eri alojen ammattilaisille.

Kuva: Jari Lindeman

Turun yliopiston Sote-akatemia tarjoaa neljää erilaista MOOC-kurssia (engl. Massive Open Online Course). Marraskuun alussa 2020 avattiin Luken kanssa yhteistyössä tuotettu kurssi, aiheena luontoperustaiset hyvinvointipalvelut. Kurssi on monialainen ja soveltuu usealle kohderyhmälle.

”Kurssi palvelee meidän tutkinto-opiskelijoitamme, mutta se on tarjolla myös avoimen yliopiston puolella. Lisäksi kuka tahansa voi ilmaiseksi katsoa, kuunnella ja lukea kaikki kurssin sisällöt. Ainoastaan tenttiminen edellyttää rekisteröitymistä kurssille”, kertoo Sote-akatemian koulutuksesta vastaava päällikkö Jussi Lehtonen.

Sote-akatemian MOOC toteuttaa Luken Green Care -konseptia

”Yliopisto-opiskelun lisäksi kurssi sopii hienosti täydennyskoulutukseksi työelämässä oleville”, kertoo Luken tutkija Maija Lipponen ja jatkaa: ”Luken hankkeissa mukana olevat luonto- ja sote-alan yrittäjät tai yrittäjäksi aikovat ovat kurssin kohderyhmää. Myös Luken asiantuntijat ja yhteistyökumppanimme voivat hankkia tietoa aihepiiristä tämän avoimen kurssin avulla.”

Yhdessä Sote-akatemian kanssa toteutettu kurssi on hyvä esimerkki Luken Green Care -palveluista. Luke on ollut vahvasti mukana rakentamassa Green Care -konseptia Suomeen ja suomalaisten tarpeisiin. Luken tavoitteena on tarjota erilaisia tapoja integroida luonto- ja eläinavusteiset menetelmät osaksi ihmisten arkea.

Luontoperustaiset menetelmät ovat tulevaisuutta sivistys- ja sote-aloilla. MOOC-kurssin avulla pääsemme hyödyntämään Luken Green Care -osaamista ja tarjoamaan sitä laajalle joukolle. — Jussi Lehtonen, Sote-akatemia

MOOC palvelee monialaisen osallistujakunnan tarpeita

MOOC sopii hyvin tilanteeseen, jossa kurssille osallistuu eri elämäntilanteissa olevia henkilöitä, joilla on omat tarpeensa ja tavoitteensa. Kurssin voi aloittaa milloin tahansa ja siinä pystyy etenemään omaan tahtiin. Jos tarvetta opintosuoritukselle ei ole, voi jättää tenttimisen väliin ja keskittyä kuluttamaan vain kurssin sisältöjä.

Sote-akatemian MOOCit ovat osoittautuneet menestyksiksi. Palaute osallistujien suunnalta on ollut positiivista. Lisäksi analytiikka puhuu puolestaan: maailmanlaajuisesti keskimäärin vain noin viisi prosenttia MOOCin aloittaneista selvittää sen loppuun. Sote-akatemian kahdella ensimmäisellä ja jo pidempään auki olleella kurssilla suoritusprosentti on ollut noin viisikymmentä. Myös luontoperustaisten hyvinvointipalveluiden kurssi on alkanut tuottaa mukavasti valmistuneita. Tämä kertoo kurssien sopivasta tasosta: ei liian vaativa, mutta ei myöskään liian helppo.

Voin tulevaisuudessa selvittää yhä enemmän mahdollisuuksiani hyödyntää luontoperustaisuutta työssäni ja myös pyrkiä laajentamaan tietoani luonnon hyödyntämisestä osana palveluja. — Opiskelijan palaute kurssista

Monialaisuus ja opettajan palaute syventävät oppimiskokemusta

Usein MOOCien tehtävät ovat automaattisesti tarkistuvia, mutta Sote-akatemian luontoperustaisen hyvinvoinnin kurssilla on myös opettaja mukana arvioimassa avoimia vastauksia, esimerkiksi esseitä. Tämä tekee opiskelusta monipuolisempaa ja opiskelijan oppimiskokemuksesta syvällisempää. Erilaisten tehtävätyyppien lisäksi kurssilla on monimuotoisia sisältöjä, esimerkiksi podcasteja, videoita, tieteellisiä artikkeleita sekä tietokortteja ja oppaita.

”Mukana suunnittelemassa kokonaisuutta oli kaksi Luken tutkijaa. Heillä oli tarvittavaa ammattitaitoa ja osaamista Green Care -alasta. Lisäksi projektissa oli logopedi ja kaksi tulevaisuudentutkijaa. Tämän monitieteisen työryhmän ansiosta saimme tuotettua kurssiin kiinnostavia ja syvällistä pohdintaa edellyttäviä tehtäviä”, summaa Lehtonen.

Jos haluaisin itse työskennellä eläinavusteisesti, tästä opintojaksosta olisi varmasti hyötyä. Muutenkin tässä tuli tietoa luonnon merkityksestä hyvinvoinnille ja myös vahvistusta sille, että asiasta on myös tieteellistä näyttöä. — Opiskelijan palaute kurssista

 

 

Mitä tehtiin?

Asiakas: Turun yliopiston Sote-akatemia

Tarve: Luonto ihmisten hyvinvoinnin edistämisessä.

Ratkaisu: Luken tietotaitoa hyödyntävä kurssi, joka palvelee opiskelijoita ja ammattilaisia hyvinvointi-, kasvatus- ja sote-aloilla.