Blogiartikkelit Terhi Latvala Ruoka, Talous, Yleinen

Upea sukellus pakkausalan maailmaan on takana, kun Tekesin rahoittama Valuepack -hanke saatiin maaliin. Hankkeen tuloksia esiteltiin Suomessa ensi kertaa järjestetyllä pakkausalan Packaging Summit – WrapIt  -tilaisuudessa marraskuun lopussa.

Monitieteisen tutkimuskonsortion ja yritysyhteistyön lähtökohtana oli luoda pakkauksen arvon rakentamiseen ja mittaamiseen soveltuvia työkaluja. Oma osuuteni hankkeessa oli kehittää kuluttajan maksuhalukkuuden mittaamiseen soveltuvia menetelmiä.

Pakkaussuunnitteluun lähdettiin sillä periaatteella, että teknisten ominaisuuksien ja liiketoimintamahdollisuuksien näkökulmien lisäksi halutaan pohtia pakkausta käyttäjän kokemuksen näkökulmasta. Pakkaushan on kaupan hyllyllä hiljainen myyntimies, joka ensin herättää kiinnostuksen ja pyrkii vaikuttamaan kuluttajan ostopäätökseen. Pakkauksella onkin suuri vaikutus kuluttajien valintapäätöksiin ja sen ominaisuudet vaikuttavat tuotteesta saatavaan hintaan. Oston jälkeen tämä hiljainen myyntimies on niitä harvoja, jotka viihtyvät kanssamme pidempään kuin useimmat muut mainokset.

Pakkaushan on kaupan hyllyllä hiljainen myyntimies, joka ensin herättää kiinnostuksen ja pyrkii vaikuttamaan kuluttajan ostopäätökseen.

Pakkauksen avaamiskokemus on toinen totuuden hetki. Me halusimme yhdessä Aalto-yliopiston kanssa tutkia, kuinka pakkauksen avaamiskokemus muuttaa maksuhalukkuutta. Mittasimme kokeellisessa maksuhalukkuustutkimuksessa aidoilla pakkausprototyypeillä ja oikealla rahalla kuluttajien avaamiskokemusta ja maksuhalukkuutta kahdesti: ensiksi ennen avaamista pakkauksen ulkoisen tarkastelun perusteella ostotilannetta mukaillen ja toiseksi pakkauksen avauksen jälkeen.

Pakkauksen avaamiskokemus on toinen totuuden hetki.

Yleensä avauskokemus oli positiivinen ja maksuhalukkuus nousi avaamisen jälkeen keskimäärin 0,56 € tuotetta kohden. Erityisen selvästi maksuhalukkuus nousi niillä, jotka kokivat pakkauksen olevan innovatiivinen, erityinen ja erikoinen sekä luoneen avaajalleen positiivisen yllätyksen. Maksuhalukkuus laski jos pakkaus oli vaikea avata, tuotetta ei saanut ulos pakkauksesta tai sitä pidettiin muovisena, erityisesti kun tässä kyseisessä tapauksessa oli ruokatuote.

Seuraavassa tiivistys keskeisimmistä tutkimustuloksista pakkausalalle:

  • Yllätä pakkauksella positiivisesti, se nostaa maksuhalukkuutta eniten.
  • Pakkaus avautuu mielellään nopeammin kuin hitaammin.
  • Avauskokemus saa viestiä herkkyyttä, mutta ei liikaa.
  • Avauskokemus on sujuva.
  • Tietty vaiheistus avaamisessa lisää maksuhalukkuutta.
  • Mieluummin mieltyy tarkaksi kuin ylimalkaiseksi avauskokemukseksi, mutta ei liian tarkaksi.

Sovella ohjeita joulupaketteihin

Kun pakkaat joululahjojasi, voit soveltaa  näitä ohjeita myös siihen. Kääri pakkaus hitaasti ja vaiheittain avattavaksi erityiseksi lahjapakkaukseksi.  Lisää pakkausvaiheessa mukaan jokin odottamaton pikku yllätys – mukava kortti tai valokuva- tai tuoksumuisto henkilökohtaisesti lahjan saajalle. Tulosten perusteella lahjasi arvo saattaa yllätyksen ansiosta nousta jopa 58,47 % kuten tutkimuksessa kävi eräälle pakkaukselle.

Kirjoitus perustuu PACKAGING TECHNOLOGY AND SCIENCE – tiedelehdessä julkaistuun artikkeliin.

Mukavaa joulunaikaa ja lahjojen pakkausta lukijoille!

Vastaa

Moderaattori tarkastaa kommentit ennen niiden julkaisemista mahdollisten roskapostien tai muiden epäasiallisten viestin estämiseksi. Viive julkaisemiseen on enintään vuorokausi viikonloppuja tai juhlapyhiä lukuun ottamatta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *