Blogiartikkelit Yleinen

Mikä on edullista ja terveellistä lähiruokaa, jolla lisäksi on pieni ympäristökuormitus? Vastaus on kaura! Kuulostaako liian hyvältä ollakseen totta?

Kaura on lähiruokaa, koska se viihtyy viileässä ja kosteassa ilmastossa ja sietää hapanta maaperää. Kauralla on pieni ympäristökuormitus, koska se tarvitsee melko vähän lannoitteita ja torjunta-aineita. Kauran fenoliset yhdisteet ovat melko tehokkaita puolustusmolekyylejä monia kasvitauteja vastaan.

Kaura ehkäisee sairauksia

Pohjoismaissa on kauan uskottu kauran terveellisyyteen, mutta kauran terveellisyys on todistettu myös tieteellisesti. Runsas kauran käyttö näyttää suojaavan sydän- ja verisuonitaudeilta ja tyypin 2 diabetekselta ja vähentävän ennenaikaisen kuoleman riskiä yleensä. Muutamissa tutkimuksissa on havaittu jopa syöpäriskin vähenevän.

Pelkästään yhdellä kauran kuiduista, beetaglukaanilla, on kolme hyväksyttyä terveysväittämää: se alentaa veren kolesterolia, hillitsee aterianjälkeistä verensokerin nousua ja lisää ulostemassaa (vähentää ummetuksen riskiä).

Kuitujen lisäksi kaurassa on tärkkelystä, proteiinia, rasvoja, vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita ja melkoinen valikoima erilaisia bioaktiivisia yhdisteitä.

Parhaassa muodossa kaurapuurossa

Parhaan terveyshyödyn kuluttaja saa täysjyväkauratuotteista, koska niissä kaikki ravintoaineet ja bioaktiiviset yhdisteet ovat tallella. Kauran ravintoaineet ja bioaktiiviset yhdisteet saattavat jopa tehostaa toistensa terveysvaikutuksia.

Kauran ravintoaineet säilyvät parhaiten hellävaraisissa prosesseissa, esimerkiksi keittämisessä. Kaurapuuro näyttää siis olevan optimaalista sekä terveyden että ympäristön kannalta. Pilottitutkimusten mukaan kaurapuuro on jopa prebioottista eli se saattaa edistää hyödyllisten mikrobien kasvua suolistossa.

Peruskaurapuuron maku ja rakenne eivät kaikkia miellytä, mutta niihin voi valmistustavalla vaikuttaa huomattavasti. Kaupoissa on tarjolla monenlaisia hiutaleita pienistä pikakaurahiutaleista suuriin kaurahiutaleisiin. Puuron voi keittää lisäämällä hiutaleet kylmään tai kiehuvaan veteen tai keittää maitoon. Pikahiutaleet kypsyvät muutamassa minuutissa, suuria hiutaleita pitää hauduttaa pidempään. Kaurahiutaleista voi valmistaa myös raakapuuroa.

Koska kaura sisältää melko paljon tyydyttymätöntä rasvaa, kaurahiutaleet yleensä höyrytetään säilyvyyden parantamiseksi. Höyryttämättömien luomuhiutaleiden säilyvyysaika on lyhyt, mutta osa kuluttajista arvostaa niiden aitoa makua.

Kaura sopii osalle keliaakikoista, kunhan huolehditaan, että sen seassa ei ole muita viljoja.

Kaurasta muutakin kuin puuroa

Kauraa voi käyttää monipuolisesti ruuanvalmistuksessa. Jos peruspuuro ei maistu, kaupoissa on runsaasti muitakin vaihtoehtoja: -leipää, -keksiä, -juomaa, -kermaa, – jäätelöä, -muroja, -granolaa, -leseitä, -rouhetta jne. Teollisuus kehittää koko ajan uusia tuotteita ja kauratuotteista uumoillaan jopa vientivalttia.

Kaurasta eristettävistä bioaktiivisista yhdisteistä kehitellään ravintolisiä ja jopa lääkkeiden raaka-aineita. Monet kauran bioaktiivisista yhdisteistä ovat tehokkaita hapettumisenestoaineita, jotka eläinkokeissa ehkäisevät esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteja ja syöpää. Osa yhdisteitä näyttää olevan hyödyksi iho-ongelmissa ja ruuansulatuskanavan sairauksissa. Ne esimerkiksi hillitsevät elimistön tulehdusreaktioita ja estävät haitallisten mikrobien kasvua.

Terveelle kuluttajalle riittää kaurapuuro ja muut täysjyväkauraa sisältävät elintarvikkeet. Mitä vähemmän elintarviketta on prosessoitu, sitä pienemmät ovat sen ympäristövaikutukset. Lieviin vatsavaivoihin ja iho-ongelmiin voi kokeilla isoäidin hoitokeinoja, kauralimaa ja kaurasta valmistettua tahnaa.

Kommentoi

  1. Kiitos erinomaisesta artikkelista. Jaoin sen Twitterissä, toivottavasti moni muukin ilahtuu.

  2. Kiitos Raija jälleen hyvästä ja tasapainoisesta blogikirjoituksesta!

Vastaa

Moderaattori tarkastaa kommentit ennen niiden julkaisemista mahdollisten roskapostien tai muiden epäasiallisten viestin estämiseksi. Viive julkaisemiseen on enintään vuorokausi viikonloppuja tai juhlapyhiä lukuun ottamatta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *