Blogiartikkelit Terhi Latvala Ruoka

Englannin kielessä sana vastuullisuus, ’responsibility’, viittaa jonkun henkilön kykyyn kantaa vastuuta teoistaan. Vastuullisuus on laaja käsite, joka kattaa niin ekologisen, taloudellisen kuin sosiaaliset kestävyyden ulottuvuudet. Vastuullisuus on myös läheinen termi kestävyydelle ja resurssiviisaudelle. Yhteistä näille kaikille on se, että niiden tavoitteena on säästää luonnonvaroja, mahdollistaa kestäviä elämäntapoja ja lisätä hyvinvointia. Kaikki nämä termit viittaavat kuitenkin kuluttajan arjen valintojen yläpuolelle asettuvaan, usein liian löyhästi määrittyvään ja liian monimutkaiseen asiaan.

Arjen kulutuksen ymmärtäminen

Tutkimuksen valossa kuluttajat ovat usein hämmentyneitä ristiriitaisen ja sirpaleisen tiedon edessä. Kulutukseen ja valintoihin painottuvalla tutkimuksella pitäisikin tavoitella yhtenäistä käsitystä tai vähintään edes keskeisten vaikutusten avaamista. Nyt tätä ei ole täysin hyödynnetty, sillä kulutusprosessien tutkimus on toistaiseksi jäänyt heikompaan asemaan tuotanto-kulutusjärjestelmien tutkimuksessa. Biotalouden vastuullisuuden, kestävyyden ja resurssiviisauden edistämiseen tarvitaan kuitenkin myös kuluttajan ymmärrystä ja osallisuutta. Toistaiseksi kuluttajan valintojen ja mahdollisten keinovalikoiman palapelin palaset ovat vielä vähän levällään.

Myös pakkaus osaa viestiä

Kilpailu kuluttajien huomiosta on kovaa ja kuluttajat päättävät omilla ostopäätöksillään mitkä tuotteet menestyvät markkinoilla ja mitkä eivät. Tuotteen menestys on usein kiinni siitä miten hyvin tuote löytää ja palvelee kuluttajaansa. Käyttäjälähtöinen ja elämyksellinen pakkaus tulee siten yhä tärkeämmäksi arvon rakentajaksi ja kilpailutekijäksi. Kuluttajapakkaus on asiakkaalle käyttöliittymä itse tuotteeseen ja merkittävä osa tuotekokemusta ja käyttökontekstia, etenkin elintarvikkeissa. Tulevaisuudessa pakkauksen pitäisi osata ohjata entistä enemmän myös vastuullisiin valintoihin.

Kuluttajasta promottajaksi

Arkinen kuluttaja – sinä ja minä – valintoinemme olemme kuitenkin keskeisessä roolissa ja tämä rooli vahvistuu entisestään tulevaisuudessa. Seuraavaksi haluaisinkin hylätä koko passiiviselta kuulostavan kuluttaja-sanan ja siirtyä käyttämään meistä kokonaan eri termiä. Esimerkiksi ’prosumerista’ saisi käännettyä paljon aktiivisempaa roolia ottavan toimijan, jolla olisi vaikutusta jo tuotekehittelyyn ja tuotannon eri vaiheisiin, esimerkiksi pakkauksen muotoiluun. Olkoon tuo sitten vaikka suomeksi promottaja. Älä pelkää siellä tuotantopuolella, se ei kuitenkaan ole vielä pomottamista.

Biotalousketjujen ekologinen, sosiaalinen ja taloudellinen kestävyys -raportti

Keskustele vastuullisista valinnoista Vastuuverkko.fi

Lue lisää pakkaustutkimuksesta Valuepack-hankkeesta www.ptr.fi

Vastaa

Moderaattori tarkastaa kommentit ennen niiden julkaisemista mahdollisten roskapostien tai muiden epäasiallisten viestin estämiseksi. Viive julkaisemiseen on enintään vuorokausi viikonloppuja tai juhlapyhiä lukuun ottamatta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *