Blogiartikkelit Maatalous, Metsä

Luonnonvarakeskuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus on valinkauhassa. Olemme toki tehneet tähän saakkakin tuloksekasta ja vaikuttavaa työtä, mutta nyt tarvitaan biotalous-turboa. Sen lisäksi että tutkijoiden pitää hankkia oma palkkansa enenevässä määrin kilpailluilta tutkimusrahoitusmarkkinoilta, asiakasläheisyys korostuu. Mitä se tarkoittaa käytännössä? Nähdäkseni kolmea asiaa.

Ensinnäkin, tutkijat määrittelevät tutkimusten tavoitteet yhteistoiminnassa tutkimustiedon hyödyntäjien kanssa. Toiseksi, tutkimukset toteutetaan soveltuvin osin asiakkaita osallistaen, niin että vuoropuhelu tavoitteista, tuloksista ja tiedontarpeista on jatkuvaa, vaikka itse tutkimustyö toteutetaankin riippumattomasti. Ja kolmanneksi, tutkijat jalostavat tutkimustulokset sellaisiksi tietopaketeiksi, tietopalveluiksi ja muiksi yleistajuisiksi viesteiksi, joista on asiakkaille konkreettista hyötyä. Viime mainittu on vaatimuksista vaikein, mutta samalla vaikuttavuuden kannalta tärkein.

Biotalouteen paimennetaan uutta liiketoimintaa, joka tuottaisi työtä, kilpailukykyä, kestävää kasvua ja vientituloja. Liiketoimintaa palveleva tutkimus on Lukessa muutakin kuin TEKES:in rahoittamia TutLi-projekteja. Se on myös muuta yhteisrahoitteista tutkimusta ja sitä kautta tapahtuvaa yhteistä kehittämistä yritysten kanssa. Liiketoimintaa palveleva tutkimus voi olla myös asiakasrahoitteista tilaustutkimusta, jonka tulokset jäävät vain asiakkaan käyttöön. Olennaista on, että yritykset ja yrittäjät saavat tuotetun tiedon kautta apua oman liiketoimintansa kehittämiseen.

Tutkijoiden ”sinisiä ajatuksia” ja tutkimustyölle ainakin aiemmin tyypillistä verkkaista rytmiä ei aina koeta yhteensopiviksi markkinaehtoisen yritystoiminnan vaatimusten kanssa. Tässä on myyttien murtamisen paikka. Väitän, että Luken tutkijakaartista löytyy kykyä ja ketteryyttä tuottaa yrityksiä hyödyttävää tietoa – onhan monella tutkijalla omaakin yritystoimintaa tai aikaisempi urapolku liike-elämän palveluksessa. Samalla uskon, että kasvuhakuisista yrityksistä ja yrittäjistä löytyy runsaasti valmiutta ottaa vastaan liiketoimintaa sparraavaa tutkimustietoa, kun se heille oikein tarjoillaan. Ja olemme valmiita tarjoilutaitojamme parantamaan. Vastaus otsikon kysymykseen onkin: ei ole haihattelua, vaan realistista tulevaisuutta!

Yksi konkreettinen tapa vahvistaa tutkimustiedon ja osaamisen siirtoa yrityksiin on Pohjois-Karjalan maakuntaliiton rahoittama ja Joensuun Tiedepuiston koordinoima Vihreän kasvun keskus (VKK) -hanke, jossa Luke on partnerina pilotoimassa systemaattista ja aktiivisempaa toimintamallia Luken ja yritysten vuoropuheluun. Lukessa VKK on osa NEW-ohjelmaa, joka keskittyy uusiin metsään ja metsäbiomassaan perustuviin tuotteisiin ja palveluihin.

Lue lisää NEW-ohjelmasta ja VKK-hankkeen toiminnasta Lukessa: Tutkimuksesta ideoita ja innovaatioita – Lukella tuhannen taalan paikka

 

Kommentoi

  1. Hei Teppo! Hyvä artikkeli. Minun mielestä juuri noin ja tuollaisella positiivisella asenteella pitää LUKEssa edetä, vaikka en tosin itse ole siellä nyt mukana enkä tunne yksityiskohtia. Terveisin, Petri S.

Vastaa

Moderaattori tarkastaa kommentit ennen niiden julkaisemista mahdollisten roskapostien tai muiden epäasiallisten viestin estämiseksi. Viive julkaisemiseen on enintään vuorokausi viikonloppuja tai juhlapyhiä lukuun ottamatta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *