Blogiartikkelit Terhi Latvala Maatalous

Digitalisoituminen näkyy jo nyt eri osissa ruokaketjua. Kaupan ja kuluttajien rajapinnassa räätälöityjen tuotetietojen saaminen omaan profiiliin, älykkäät kodinkoneet ja langaton ohjaus, digitaalinen ruokakauppa, pakkauksissa hyödynnetty lisätty todellisuus sekä ravintoloiden ylijäämäruokaa tarjoavat sovellukset ovat tulleet jäädäkseen.

Ensimmäiset askeleet 3D-sovellusten käytössä ruoan tulostamiseen on otettu. Vielä on jonkin verran matkaa siihen, että ruokaa voi tulostaa kotona odottaville lapsille, kun vanhemman älypuhelimeen kilahtaa viesti ”Tulosta mulle välipalaa”.

Digitalisaatio haastaa yrityksen ymmärtämään asiakastaan paremmin, pohtimaan uusia liiketoimintamalleja ja yhteistyöverkostoja, jopa yli toimialarajojen.

Teknologiakehityksen ohella on kyse myös ihmisten ja organisaatioiden sopeutumisesta digitalisaation etenemiseen. Digitalisaatio haastaa yrityksen ymmärtämään asiakastaan paremmin, pohtimaan uusia liiketoimintamalleja ja yhteistyöverkostoja, jopa yli toimialarajojen. Digiajan kilpailuetu syntyy yrityksen muutoskyvystä, teknologia on vain mahdollistaja.

Digitalisaatio ei tietenkään ole itsessään tavoite, päämääränä on oltava toiminnan parantaminen. Mahdollisia hyötyjä ruokasektorilla on kuitenkin lukuisia: kasvava resurssi- ja energiatehokkuus, pienempi ympäristöjalanjälki, päätöksenteon perustaminen vahvemmin tietoon, tuotteiden parempi laatu, asiakaslähtöisyyden parantuminen, sekä yrityksen sisäisen että ulkoisen yhteydenpidon parantuminen sekä synergiaedut ketjun muiden toimijoiden kanssa.

Perinteisten tuotantomuotojen rinnalle tulevat aivan uudet yritysmuodot ja uudenkaltaiset yritysverkostot, joiden toimintatapa ja liiketoiminta eroavat merkittävästi aikaisemmasta.

Maataloustuotanto edelläkävijä

Maataloustuotannon käyttöön digitaalisia sovelluksia on ollut tarjolla jo kauan: muun muassa viljelynsuunnittelun ohjelmistot, lypsyrobotit ja ruokinta-automaatit, eläinten sähköinen tunnistaminen sekä täsmäviljelyn sovellukset ja laitteet. Liikenteen digitalisaation, robotisaation ja esineiden internetin kaltaiset megatrendit tulevat tulevaisuudessa entisestään tehostamaan ketjun logistiikkaa ja madaltamaan kustannuksia.

Näiden perinteisten tuotantomuotojen rinnalle tulevat aivan uudet yritysmuodot ja uudenkaltaiset yritysverkostot, joiden toimintatapa ja liiketoiminta eroavat merkittävästi aikaisemmasta. Muistan eräässä kongressissa tanskalaisten puhuneen jo monta vuotta sitten sianlihantuotannossa kerrostalotyyppisestä suljetusta tuotantotavasta, mutta tulevaisuudessa se voikin olla pelkkä kasvisolukko joka siellä kasvaa kaupungin kyljessä.

Digitalisaatiolla tarkoitetaan tietotekniikan ja automaation käyttöönottoa sekä käyttöä toimintojen ja prosessien parantamiseksi. Käytännössä siis sitä, että aiemmin käsin tehdyt vaiheet tehdään jatkossa automaattisesti tai ainakin tietokoneavusteisesti. Lisäksi se mahdollistaa aiemmin tiedon jakamisen laajempaan yhteisöön ja monimutkaisten asioiden suunnittelun, johtamisen ja seurannan reaaliaikaisesti.

Luken koordinoimassa Digitalisaatio ruokaketjun kehittämisessä -hankkeessa selvitettiin, millaisia mahdollisuuksia digitalisaatio voi tuoda ruokaketjun eri vaiheisiin: alkutuotantoon, elintarviketeollisuuteen, kaupan alalle ja kuluttajalle. Hankkeen julkaisu on työn alla.

Vastaa

Moderaattori tarkastaa kommentit ennen niiden julkaisemista mahdollisten roskapostien tai muiden epäasiallisten viestin estämiseksi. Viive julkaisemiseen on enintään vuorokausi viikonloppuja tai juhlapyhiä lukuun ottamatta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *