Blogiartikkelit Seija Tuulentie Maaseutu, Metsä, Talous, Yleinen, Ympäristö

Olen jostain syystä aina ajatellut massaturismin olevan muualla kuin Suomessa. Lähinnä käsite on yhdistynyt Välimeren kohteisiin, Kanarian saariin tai Thaimaahan. Nyt kun joulukuisia Rovaniemen katuja kävelee, huomaa, että kyllä se on täällä. Sunnuntaiaamuna olen lähes ainoa suomalainen pääkadulla. Sen sijaan ulkomaalaisia matkailijoita on valtavasti.

Kodin ikkunasta näkyvää pulkkamäkeä kansoittavat brittituristit aamusta iltaan. Ja lentokentältä lähtee yhtenä iltapäivänä lentoja Helsingin lisäksi Belfastiin, Dubliniin, Glasgow’hun ja Birminghamiin. Samoihin aikoihin saapuu kaksi lentoa Lontoosta, yksi Madridista ja yksi Barcelonasta.

Matkailun kestävyydestä puhutaan paljon. Lapin joulumatkailu ei voi koskaan olla kestävyyden kärkeä.

Lapin matkailussa on tapahtunut hyppäys. Jo viime talvena se näkyi katukuvassa, ja tänä talvena se näkyy vielä selvemmin. Tilastoissakin lisäys näkyy selvästi.

Matkailun kestävyydestä puhutaan paljon. Lapin joulumatkailu ei voi koskaan olla kestävyyden kärkeä, sillä pohjoiseen tullaan lähinnä lentäen. Matkailijoiden viipymä on usein lyhyt. Moottorikelkkailu on tuotevalikoiman suosikki.

Parannusta on kuitenkin tapahtunut: junat ovat täysiä ja täällä viivytään aiempaa pidempään.

Islanti ei kelpaa malliksi

Islannista on tullut viime vuosina varoittava esimerkki matkailun hurjasta kasvusta. Eniten on keskusteltu Reykjavikin asuntojen siirtymisestä vakinaisilta vuokralaisilta airbnb-toimintaan.

Luonnon käytön näkökulmasta laajamittainen matkailu on kuitenkin tavallaan hallittua.

Myös vierailijoiden hallitsematon virta luontokohteissa aiheuttaa ongelmia. Esimerkiksi Luken koordinoiman BuSK-hankkeen Islannin osiossa yritetään ratkaista, miten matkailu pystyttäisiin Vatnajökullin kansallispuistossa kanavoimaan niin, että suojelulliset arvot säilyisivät, eikä konflikteja muun maankäytön kanssa syntyisi.

Samassa Northern Periphery and Arctic -ohjelman Rovaniemi-osuudessa selvitetään, miten kanavoida Rovaniemen matkailua. Kun esimerkiksi Napapiirin alueen reittejä suunniteltiin, ohjelmapalveluja tarjosi muutama yrittäjä. Nyt samoja poro-, husky- ja kelkkareittejä käyttää yli kaksikymmentä yrittäjää. Tungosta on.

Ryhmät säästävät luontoa

Luonnon käytön näkökulmasta laajamittainen matkailu on kuitenkin tavallaan hallittua. Suuria ryhmiä liikutellaan lumisiin maalaismaisemiin, missä toteutetaan monia aktiviteetteja pienellä alueella. Kaupunkielämään tottuneille ihmisille jo pieni happihyppely kahdessakymmenessä pakkasasteessa tekee ihmeitä. Ja mäenlasku saa tonttujen tarjoileman tukkumehun maistumaan vallan taianomaiselta.

Ero siihen, että kaikki kulkisivat omia polkujaan, on valtava – luonnon eduksi.

Ryhmässä liikkuminen tuo myös turvallisuutta. Opasta tarvitaan neuvomaan pukeutumisessa ja estämään lumeen ja jäähän tottumattomia matkailijoita liukastelemasta kaduilla tai kävelemästä heikoille jäille. Tosin tätä palvelua tarjoavat muutkin kaupunkilaiset: Rovaniemellä vapaaehtoinen pelastuspalvelu on alkanut valvoa kosken rantaa, jotta turistit eivät laskisi sulaan kelkalla tai kävelisi sen reunalla.

Matkailua siis hallitaan monella tavalla, ja monin tavoin se myös hallitsee niin lappilaisten kuin islantilaistenkin elämää.

Vastaa

Moderaattori tarkastaa kommentit ennen niiden julkaisemista mahdollisten roskapostien tai muiden epäasiallisten viestin estämiseksi. Viive julkaisemiseen on enintään vuorokausi viikonloppuja tai juhlapyhiä lukuun ottamatta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *