Blogiartikkelit Jaana Kotro Ruoka, Talous

Kiinan elintarvikemarkkinat herättävät kiinnostusta suomalaisissa yrityksissä. Markkinat ovat jo yksistään kokonsa ja monimuotoisuutensa takia mielenkiintoiset, mutta millä eväillä sinne voitaisiin suunnata. Miltä Kiinan elintarvikemarkkinat näyttävät tällä hetkellä suomalaisten elintarvikealan pk-yritysten näkökulmasta? Millaisia mahdollisuuksia suomalaisella, arktisella ruoalla voisi näillä laajoilla markkinoilla olla?

Näihin kysymyksiin lähdimme hakemaan vastauksia fact finding -matkalta Shanghaista yhdessä viennistä kiinnostuneiden pk-yritysten edustajien kanssa. Tähän kirjoitelmaan kootut huomiot perustuvat kiinalaisten ja Kiinassa toimivien suomalaisten markkina- ja kansainvälisen kaupan asiantuntijoiden ohjeisiin ja näkemyksiin sekä omiin huomioihin kohteen markkinoista.

Kiinan markkinat eivät ole paras paikka kaikkein sinisilmäisimmille ja hyväuskoisimmille kaupantekijöille, vaan tervejärkinen, asioista tietoinen ja yhteistyökumppania arvostava toiminta luo hyvän pohjan menestyksekkääseen selviytymiseen markkinoilla.  Paikalliset markkinat ja toimintatavat tunteva yhteistyökumppani on kullanarvoinen asia. Luotettavan kumppanuuden rakentamiseen kannattaa nähdä vaivaa, mutta hyvästä kumppanuudesta huolimatta viisautta on pysytellä koko ajan tietoisena siitä, mitä neuvotteluissa tapahtuu ja mistä missäkin tilanteessa käytännössä sovitaan. Mitä matkalla opimme? Tässä kymmenen huomiota Kiinan markkinoista:

  1. Hanki ihan ensimmäisenä markkinat ja kulttuurin tunteva, luotettava yhteistyökumppani. Selvitä tarvittaessa kumppanin taustat tai tiedustele suosittelijoilta.
  2. Kiinassa tullaan ensiksi ystäviksi, sitten yhteistyökumppaniksi. Jaksa olla tässä vaiheessa kärsivällinen.
  3. Hyvinvointi ja terveellisyys ovat nyt in.
  4. Erikoisruokavalioihin liittyvät elintarvikkeet kasvattavat suosiotaan.
  5. Tunnista tuotteesi vahvuudet ja hinnoittele oikein. Alhainen hinta ei ole aina kiinnostava.
  6. Tavoiteltava kohderyhmä on 80-luvun jälkeen syntyneet keskiluokkaiset naiset. Kiinassa ostopäätökset tekee nainen.
  7. Mieti pakkaus kohderyhmän silmin. Pakkaus on joskus jopa tärkeämpi kuin tuote. Usein se on hyvin koristeellinen ja lahjamainen.
  8. Suojaa tuotemerkki ajoissa. Suojaamattomat, kiinnostavat tuotemerkit kopioidaan nopeammin kuin uskotkaan.
  9. Euroopalla on Kiinassa hyvä myydä. Länsimaisia tuotteita arvostetaan ja niihin luotetaan.
  10. Valitse jakelukanava huolella. Verkkokaupan myynti kasvaa voimakkaasti.

Lisäksi kannattaa muistaa, että yksin ei kannata asioita pohdiskella, sillä markkinat ja kulttuurin tuntevat asiantuntijat ovat halukkaita auttamaan Kiinan markkinoihin liittyvissä kysymyksissä. Vinkkejä heistä ja muista elintarvikevientiin liittyvistä asioista on saatavilla muun muassa Business Finlandin Food from Finland -ohjelman asiantuntijoilta. Liiketoiminnan kehittämiseen, lakeihin, standardeihin ja markkinoihin liittyvää asiantuntija-apua voi hakea muun muassa EU SME Centren nettisivuilta ja asiantuntijoilta.

Mutta mitähän itse yrittäjät tuumivat Kiinan markkinoista Shanghaissa saamiensa kokemusten perusteella? Siitä kerromme Kiina-trilogiamme kolmannessa blogissa ihan lähiaikoina.

Toteutimme opintomatkan toukokuussa Maaseuturahaston rahoittaman Arktisuus elintarvikeviennin kärkenä (ARVI) – hankkeen puitteissa, yhdessä Kiinan markkinoista kiinnostuneiden suomalaisten elintarvikealan pk-yritysten ja Fennopromon kanssa.

Lisää tietoa Kiinan elintarvikemarkkinoista sekä arktisen, suomalaisen ruoan vahvuuksista ARVI-hankkeen internet-sivuilla www.arcticfoodfromfinland.fi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vastaa

Moderaattori tarkastaa kommentit ennen niiden julkaisemista mahdollisten roskapostien tai muiden epäasiallisten viestin estämiseksi. Viive julkaisemiseen on enintään vuorokausi viikonloppuja tai juhlapyhiä lukuun ottamatta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Katso myös nämä blogikirjoitukset