Blogiartikkelit Lotta Heikkilä Talous

Kiinan markkinat kiinnostavat elintarvikealan yrittäjiä kautta maailman, myös suomalaisia yrittäjiä. Jotta markkinoille pääsee, on yritysten käytettävä aikaa ja energiaa markkinoihin tutustumiseen ja paikan päällä olemiseen – kaikkea ei voi lukea netistä. Vierailimme suomalaisten mikro- ja pk-yritysten kanssa Shanghaissa toukokuussa 2018.

Aasian markkinoille moni yrittäjä mielii. Näkymä Shanghaista. Kuva: Lotta Heikkilä, Luke.

Vaikka lämpötila kohosi Shanghain matkallemme päivisin +38 asteeseen, sekä yrittäjät että elintarvikeviennin kehittäjät ahersivat tutustuen lukuisiin eri kauppaketjuihin, niiden valikoimiin, tuotesijoitteluun, hinnoitteluun ja pakkausdesigniin.

Kauppaketjukierrosten jälkeen oppia haettiin valtavilta SIAL-messuilta tutustumalla muun muassa uusimpiin elintarvikealan innovaatioihin ja eri maiden ykköstuotteisiin, joita yritykset vievät tai haluavat viedä Kiinan markkinoille.

Matkan aikana opimme paljon myös kiinalaisesta ruokakulttuurista ja ostotottumuksista.

Mitä matkasta jäi yrittäjille mieleen? Muun muassa seuraavia huomioita ja ajatuksia:

  1. Matkan jälkeen arvostetaan uudella tavalla virkamiestasolla tehtävää kaupan avaamista Kiinaan. Mitään ei tapahdu, jos asioista ei ensin sovita poliittisella tasolla. Businessmiehet yksin ovat varsin orpoja.
  2. Ennen matkaa kuvittelimme, että suomalaiset ovat kiinni kännyköissään. Kiinalaiset ovat sitä vielä monin kerroin enemmän! Kaikki ovat koko ajan ”somessa”. 20 prosenttia elintarvikkeistakin ostetaan jo verkosta.
  3. Kiinassa ei toimi Google, Facebook tai Twitter. Kaikki käyttävät siellä WeChattia, ja kuluttajat haluavat myös maksaa ruokaostoksensa sillä. Käteinen on Kiinassa historiaa. QR-koodi on käytössä kaikilla.
  4. Pakkausdesign on Kiinassa erilaista kuin Suomessa. Välillä on vaikea arvata, mitä pakkauksen sisältä löytyy. Animaatioita käytetään aikuisillekin suunnatuissa tuotteissa, ja värimaailma on paljon monipuolisempaa ja kirjavampaa kuin Suomen markkinoilla. Voi olla, että se pakkaus ja design, mikä vetoaa Kiinan markkinoilla, ei miellytäkään suomalaisen yrittäjän silmää ja tyylikäsitystä.

    Toffeekarkkipussilta näyttää. Eipäs olekaan – pussista löytyy Eurooppalaiseen karkkityyliin pakattuja kuivalihan palasia. Kuva: Lotta Heikkilä, Luke.
  5. Vaikuttaa siltä, että kaikki myyntiargumentit ovat Kiinassa jo käytössä. Eri asia, onko niillä siellä katetta. Suomalaisten yrittäjien ja tuotteiden valttina on se, että seisomme sanomisiemme ja kirjoittamisiemme takana.
  6. Kannattaa pitää mieli avoimena uusille ideoille, mutta samalla omat jalat tukevasti maassa. Kiinassa saa nopeasti ”kimppuunsa” konsultteja, jotka lupaavat kuun ja tähdet taivaalta. Ei kannata uskoa kaikkea ja kaikkia.

Summa summarum.  Mukana olleet yrittäjät kertoivat matkan avanneen silmiä monella tavoin ja avartaneen myös maailmankatsomusta. Toisille matka auttoi selkeyttämään omaa kohderyhmävalintaa Kiinassa, toiset saivat matkalta paljon tuoteideoita, joita voi soveltaa muilla markkinoilla.  Matka oli myös arvokas muistutus siitä, kuinka erilaisia kuluttajat, ruokakulttuuri ja mieltymykset ovat eri puolilla maailmaa. Vientiä suunnittelevan yrittäjän täytyy tutustua kohdemaan markkinoihin todella huolellisesti – tässäkään tapauksessa luulo ei ole tiedon väärti.

Mikäli Kiinan markkinat, kiinalaiset tuotteet tai verkkokauppa Kiinaan kiinnostavat sinua enemmänkin, hyvä blogimme lukija, kehotan vierailemaan hankkeemme verkkosivuilla www.arcticfoodfromfinland.fi Sieltä löytyy ajan tasalla olevaa tietoa ja muun muassa kuvakollaasi kiinalaisista tuotteista.

Vastaa

Moderaattori tarkastaa kommentit ennen niiden julkaisemista mahdollisten roskapostien tai muiden epäasiallisten viestin estämiseksi. Viive julkaisemiseen on enintään vuorokausi viikonloppuja tai juhlapyhiä lukuun ottamatta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *