Blogiartikkelit Pauliina Louhi Kala, Talous, Ympäristö

Suomalaiset vesistöt ja luonto tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden kalastusmatkailuun. Luonnon hyödyntämisen tulee kuitenkin olla tasapainossa tuoton kanssa.

Pohjoisen kalastusmatkailuyrittäjät ovat motivoituneita vahvistamaan kohteidensa houkuttelevuutta ja kasvattamaan kävijämääriä. Samaan aikaan myös elämysmatkojen kestävyys mietityttää yrittäjiä – miten saada asiakas palaamaan vuosi toisensa jälkeen juuri heidän kirkkaiden vesiensä äärelle?

Ekologisesti ajateltuna uhanalaisten kalakantojen kalastuksessa tulisi käyttää välimittoja, mikä säästäisi pienemmät ja suurimmat kalat saaliista.

Ekologinen kalastaja valikoi saaliskalansa

Lohikalat ovat haluttua saalista. Niiden houkuttelemana kalastajat matkaavat meiltä esimerkiksi Norjaan ja Ruotsiin, koska meillä on vain harvoja perhokalastukseen soveltuvia lohikalakohteita.

Suomalainen kalalajisto on laaja, joten lohikalojen lisäksi kalastuksen lajikirjon kasvattaminen olisi hyvinkin mahdollista. Kuinka moni on tullut ajatelleeksi esimerkiksi kiisken pilkinnän kiinnostavan erityisesti venäläisiä matkailijoita? Pilkkiminen ja jään päällä oleminen ovat jo itsessään lämpimistä maista tuleville matkailijoille kokemisen arvoinen elämys.

Ekologisesti ajateltuna uhanalaisten kalakantojen kalastuksessa tulisi käyttää välimittoja, mikä säästäisi pienemmät ja suurimmat kalat saaliista. Vapakalastuksessa kokoja ei voida kuitenkaan etukäteen ennakoida, joten kalojen vapauttaminen on välttämätöntä kalastuksen harjoittamiseksi.

Ekologisuuteen kuuluu matkailuun liittyvän veden- ja energiankulutuksen minimointi sekä jätehuollon tehostaminen. Kohteisiin johtavien liikenneyhteyksien tulee olla riittäviä, tietoliikenteen sujuvaa ja myös retkeilyreittien kunnosta on huolehdittava. Liiketoiminnan lisäksi paikallisten yrittäjien tulisikin olla mukana myös matkailun alueellisia rakenteita koskevassa päätöksenteossa ja suunnittelussa.

Erityisesti tuotteiden markkinointi ja ´brändäys` ovat vielä asioita, joihin kaivataan ammattilaisten rautaista otetta.

Paikalliset yritykset tuovat alueelle eniten lisähyötyä

Juuri julkaistun Erätalousraportin mukaan yksinomaan kalastusmatkailu tuotti lähes 21 miljoonan euron vuosittaisen liikevaihdon. Meidän velvollisuutemme on huolehtia, että matkailuliiketoiminta hyödyttää vastaanottavaa paikallista kohdetta sen sijaan, että tulot vuotaisivat kauemmaksi.

Paikallisten omistamilla yrityksillä on todennäköisesti eniten potentiaalia työllistää kohteen vakituisia asukkaita.

Paikallisotteen lisäksi matkailuyrittäjät tarvitsevat verkostoitumista ja sen mukanaan tuomaa vertaistukea. Erityisesti tuotteiden markkinointi ja ´brändäys` ovat vielä asioita, joihin kaivataan ammattilaisten rautaista otetta.

Kalastusmatkalle lähdetään saaliin lisäksi yhä enemmän myös elämysten vuoksi.

Matkailijoiden ja paikallisten suhde tulee olla toisiaan kunnioittava

Kalastusmatkalle lähdetään saaliin lisäksi yhä enemmän myös elämysten vuoksi. Paikallisväestön kulttuuriin ja tarinoihin on kiehtovaa tutustua, ja mielelläänhän yrittäjät niitä esittelevätkin. Erityisesti aasialaiset matkailijat toivovat matkakohteissaan mahdollisuutta tutustua pohjoisiin elämänkokemuksiin.

Matkailijoiden ja paikallisten suhteen on kuitenkin perustuttava molemminpuoliseen kunnioitukseen. Matkailu voi myötävaikuttaa kulttuuriperinnön vahvistamiseen, mutta matkailijoiden viihdyttämiseksi ei tule syyllistyä paikallisväestön kulttuurin kaupallistamiseen.

Sama pätee myös kalastuskulttuuriin: kalastusoppaalle ei ole ongelmatonta selittää siimansa päähän kalaa jännityksellä odottavan matkailijan pettymystä, jos vieressä on paikallisten kiinteitä verkko- tai rysäpyydyksiä. Pelin on oltava reilua myös matkailijoita kohtaan ja heidän on saatava riittävästi tietoa matkailupalveluiden ja kalastuskohteiden todellisista valmiuksista.

Kirjoitus perustuu Lapin poro- ja kalapäivillä 15.–16.5.2018 osallistujien kanssa työpajoissa sekä käytävillä käytyihin keskusteluihin.

Blogikirjoitukset ovat kirjottajien omia pohdintoja, eivätkä edusta Luonnonvarakeskuksen (Luke) virallista kantaa.

Kommentoi

  1. Kiitos varsin mukavasta jutusta. Aihe on haasteellinen. Kalatalouden kentässä kalastusmatkailu muodostaa kokonaan ”uuden” sektorin ja osa-alueen. Tätä ei ole riittävästi ymmärretty. Edellytyksemme toimialan kasvuun ovat huikeat. Se on helppo käsittää maamme vetistä karttaa vilkaisemalla. Kalastusmatkailustrategian valtakunnallista päivitystä odotellessa voimme esittää polemiikkia ja istua seminaareja, kuten maan tapa tuntuu olevan. Kalastusmatkailun Osaamiskeskus ry on valmis toimimaan konkreettisesti mikäli toimialalle osoitetaan resursseja ja halukkuutta alan eteenpäin viemiseen ilmenee.

Vastaa

Moderaattori tarkastaa kommentit ennen niiden julkaisemista mahdollisten roskapostien tai muiden epäasiallisten viestin estämiseksi. Viive julkaisemiseen on enintään vuorokausi viikonloppuja tai juhlapyhiä lukuun ottamatta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *