Blogiartikkelit Tilasto

Maailmassa valmistuu vuosittain suuri määrä tutkimusraportteja, erilaisia seurantoja ja tilastoja. Niiden lisäksi julkaistaan eritasoista muuta tietoa lukuisilla kanavilla. Tärkeä tieto hukkuu helposti massaan ja jää irralliseksi sirpaleeksi muiden joukkoon. Tietomeressä kahlaaminen voi olla hyvin turhauttavaa.

Markkinointiviestintä on turvautunut tarinoiden voimaan jo kauan. Tarinoiden avulla on vedottu tunteisiin ja tiedostamattomaan, jotta kuluttajat muistaisivat mitä tuotetta hankkia ja mihin mielikuviin persoonansa kytkeä. Tarinoita käytetään yleisesti myös muun muassa organisaation strategian viestimisessä.

Tarinoiden kertominen ja muodostaminen on ihmiselle ominaista ja nykyinen pirstaleinen yhteiskuntamme suorastaan huutaa tarinoita. Eri muodossa esitettävien kertomusten ääressä viihdytään ikään katsomatta. Kirjailija Paul Auster on omaa ammattiaan pohtiessaan todennut, että ihmiset tarvitsevat tarinoita siinä missä he tarvitsevat ruokaa tai lämpöä. Tarinat auttavat mielikuvitustamme kehittymään ja vievät meidät todellisuuksiin, joihin muuten ei olisi pääsyä.

Miten kytkeä tarinoiden viehätys tiedeviestintään tai tilastojen jakeluun? Tilastojen tarinallista kerrontaa on käyttänyt muun muassa Hans Rosling, joka osoitti ettei kuivia tilastoja olekaan. Hän ymmärsi pukea numerot tarinan muotoon osaksi laajempaa kokonaisuutta ja lisäsi mukaan innostuneen kertojaäänen. Numerot eivät enää olleetkaan ainoastaan numeroita, vaan asettuivat leijuvasta lukuavaruudesta omille paikoilleen osaksi merkitysten ketjua.

Tutkimukset ovat tilastojakin ilmeisempiä tarinoiden aiheita. Monissa tutkimuksista kertovissa artikkeleissa kuvaillaan, kuinka ensin oli ryhmä innokkaita tutkijoita ja ongelma, jota he lähtivät selvittämään. Sitten tutkimukselle myönnettiin myös rahoitus. He etenivät sinnikkäästi kohti päämääriään erinäisten vaikeuksien kautta. Lopputuloksena saavutettiin jotain suurta, joka saattoi vaikkapa kääntää yhden suuren kiven matkalla kohti kestävää kehitystä. Todellisuudessa suuret tuhkimotarinat lienevät kuitenkin harmittavan harvinaisia.

Vaikka yksittäisistä tilastoista ja tutkimuksista voidaan kertoa tarinoita, arvokkain tarina on sellainen, joka sitoo käsiteltävän aiheen laajempaan yhteyteen, osaksi kontekstiaan ja jotain suurempaa kertomusta. Suuri tarina voi olla mitä vain yhteisesti jaettua, kuten esimerkiksi poliittiset tapahtumat, ilmastonmuutos tai vilkas ajankohtainen keskustelu. Vasta siinä muodossa yksittäiset tutkimustulokset ja tilastoluvut saavat todellisen merkityksensä.

Vastaa

Moderaattori tarkastaa kommentit ennen niiden julkaisemista mahdollisten roskapostien tai muiden epäasiallisten viestin estämiseksi. Viive julkaisemiseen on enintään vuorokausi viikonloppuja tai juhlapyhiä lukuun ottamatta

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *