Meille oli tärkeää, että laskennan teki ulkopuolinen, riippumaton taho, jotta viestimme on uskottava.
Asiakas
Burger-In Oy ja sen Hesburger-ketju, joka on Suomen johtava pikaruokaravintolaketju.
Tarve
Hesburger etsii jatkuvasti uusia ympäristöystävällisiä toimintatapoja. Yksi keino kestävän kehityksen mukaisessa strategiassa on tuotteiden hiilijalanjäljen minimointi ja kompensointi vapaaehtoisilla päästövähennyksillä vapaaehtoisilla päästökauppamarkkinoilla. Kompensointia varten Hesburger tarvitsi laskelmat tiettyjen tuotteidensa hiilijalanjäljestä tuotannosta jakeluun asti.
Ratkaisu
Luonnonvarakeskus (Luke) määritti parissa tutkimusprojektissa useiden Hesburger-tuotteiden hiilijalanjäljen. Asiakas hyödynsi tutkimusdataa kompensoidakseen tuotteiden hiilijalanjäljen yhteistyössä NordicOffsetin kanssa.
Vaikutus
Hesburger on toimialallaan edelläkävijä tuotteiden hiilijalanjäljen läpinäkyvässä määrittämisessä ja aktiivisissa toimenpiteissä niiden pienentämisessä. Yritys hyödyntää tutkimusdataa ja sen pohjalta tehtävää kompensointia myös kuluttajaviestinnässään ja vahvistaa siten asemaansa johtavana, vastuullisena pikaruokaketjuna.
Rahoitus
Hesburger tilasi tutkimuksen suoraan Lukelta palveluna.
Asiakkaan kommentti
“Meille oli tärkeää, että laskennan teki ulkopuolinen, riippumaton taho, jotta viestimme on uskottava. Luke hoiti laskelmat itsenäisesti meidän ja tavarantoimittajiemme antamien tietojen pohjalta. Yhteistyö on ollut jouhevaa.”
Jari Vuoti, varatoimitusjohtaja, Hesburger
Luken kommentti
“Hiilijalanjälkien määrittely ravintoloille, pikaruokatuotteille ja jopa erityisruokavalioille on kehittyvä, kiinnostava suunta myös Lukelle. Aiemmin elinkaariarviointeihin liittyvä tutkimuksemme ja palvelumme ovat keskittyneet pääasiassa yksittäisiin tuotteisiin, mutta tässä toimeksiannossa määrittelimme kokonaisen tuoteperheen ilmastovaikutukset.”
Juha-Matti Katajajuuri, erikoistutkija, avainasiakaspäällikkö, Luke